"Untuk melawati badai, kita harus terus berjalan bukan berhenti. Dan untuk terus berjalan ada dua hal yang terus kita bawa, iaitu KEYAKINAN & CINTA"

Epilog Seorang Hamba. Kehidupan ini memerlukan pengorbanan, waluapun pahit tetapi manisnya akan muncul di hadapan dan abadi di syurga.

Berbicara soal hati, hati memang sukar ditafsiri dan di jangka. Makanya, selalulah berbicara dengan hati bersama Pencipta, ALLAH SWT.


Saturday, April 30, 2011

YA ALLAH..

Ya ALLAH...kepda MU aku berserah dan kpdMU jua ku memohon dan merintih segala suka dukaku...
Ya ALLAH..dgrlah bicara hati seorg hamba..
ya ALLAH...aku ingin mnjd daie..aku ingin mnjd seperti para mujahidin &mujahidah..
aku ingin menjd seperti merka semua...mnjdi slh satu antra penyambung rantai2 perjuangn  nabi MUHAMMAD s.a.w..
seringkali hati ku berbisik...mampu kah aku?mampukah aku menjd seperti mereka?mampukah aku mengikuti langkah itu??mampu kah...adakah aku ini mampu untuk merealisasikn  semua ini?
Ya ALLAH...Hti ini sering bermonolog..bertubi2 soaln di utarakn..tnpa ada jawapn mktamad..
tnpa memikirkn hati yg selalu bermonolog..aku tekad dan nekad..sampai bila aku hrus b'sembunyi...menyepikn dr dr perjungan...menolak seruan itu...mengapa harus ku takuti..bahkan aku harus bersyukur..ini satu nikmat untuk ku..ALLAH telah memilih dr ku untuk tergolong dari salah satu dari hamba2NYA untuk meneruskn dakwah perjuangn ini...YA ALLAH...ampunlah dosa ku...YA ALLAH..
alhamdulillah..ENGKAU mmbrikn  ku hdyah..membuka pintu haTI dan melmbutkn hati ini...meletakkn ku dlm jaln ini..semoga aku mmpu menruskn nya dan thabat d dlmnya..smg aku mampu menempuh sgl kesusahn dan kesktn dlm perjuangn ini...
semoga aku tbah dan sabar..wlaupun trpksa ku berdiri di ats duri yg tajam...akn ku cuba meneruskn..ya ALLAH..berilh aku kekuatn yg kental...ikhlaskan lah hati jiwa ku.....bimbinglah aku bersama sahabat2 adik beradikku dalm mnghadapi mehnah dan tribulasi perjuangn ini..
ya ALLAH..sebelum aku terlena..memejamkn mata..aku berharap aku mampu berdiri bersama mereka dlm perjuangn ini..perjuangn fi sabilillah..mencapai keredaan MU YA RABBI..Dan menuju ke syurga..insyaALLAH..amin..
TUHAN..beratnya dosaku..bebanku ini berat sekali..mampu kah aku meniti d titian MU nanti...air mataku tk bisa mnghapuskn sgla dosa2..tak daya ku memikulnya..hanya mampu ku mengharapkn keampunan dr MU YA RABBUL IZATI..aku memohon rahmat dan makfirah dr MU,ya ALLAH..
.aku insan kerdil lg lemah..tanpa kekuATN..mungkin aku rebah terjatuh tersungkur..tanpa IMAN..pasti aku kalah..MUHASABAH dr mnjd ku lbh bersemangat dan kuat...
semoga perjuangn ini bukan sia2..tp 1 perjuangn jihad untuk dr dan untuk ISLAM..kerna ALLAH S.W.T
ya ALLAH...SMG SETIAP kesakitan dan kederitaan kami ini mnjd satu wadah untuk kami terus kuat dan tabah...tanpa mengenal erti putus asa dlm medan dkwh perjuangn..
ya ALLAH...MAKBULKANLAH DOA2 KAMI..TERIMALH TAUBAT KAMI,AMALAN KAMI DAN JADIKANLAH KAMI HAMBAMU YG MATI DALAM KEIMANAN..AMIN..


coretan hati untuk dri agr sntiasa senyum dalam apa jua yg berlaku...(n_n) (^-^)

Thursday, April 21, 2011

Pokok Cinta kepada Allah



AKAR- Ketundukan Kepada Allah

BATANG - Pengenalan Mendalam Terhadap Allah

RANTING - Rasa Takut Kepada Allah

DAUN - Rasa Malu Kepada Allah

BUAH - Ketaatan Kepada Allah

AIR DAN TANAH - Ingatan Kepada Allah

kongsi CErita 'an...ibn Qayyim al-Jawziyyah

ibn Qayyim al-Jawziyyah (691/1292 - 751/1350) bukanlah tokoh yang asing dalam kalangan orang Islam, tetapi ramai yang tidak tahu pemikiran dan sumbangannya dalam falsafah ekonomi Islam. Ibn Qayyim banyak membincangkan konsep kekayaan dan kemiskinan, ekonomi dan zakat, konsep faedah, riba al-fadi dan riba al-nasiiah, dan mekanisme pasaran.

Segera & Sentiasa Mengingati Allah Swt

Dalam bidang Hadith, Ibn Qayyim menulis kitab-kitab seperti Tahdhib al-Siman oleh Abu Dawud, al-Wabilal Sayyab min al-Kalam al-Tayyib, dan sebagainya. Dalam bidang Fiqh dan Usul Fiqh beliau menyumbangkan kitab-kitab seperti, Ilam al-Muwaqqi'in 'an Rabb al-'Alarum, al-Turuq al-Hukmiyyah fi al-Siyysah al-Shar'iyyah, al-Solah wa Ahkam Tariqiha, Tuhfah al-Mawdud biAhkam al-Mawlud, Bayan al-Dalil "An Istighna" al-Musabaqah 'an al-Tahlil, al-Tahlil Fima Yaaill wa Yaarum min Libas al-Harir, dan sebagainya.

Dalam bidang tasawuf Ibn Qayyim menulis yang antaranya, kitab-kitab Madarij al-Salikin, Rawdah. al-Muhibbin wa Nuzhah ai-Mushtaqin, al-Fawa'id li Ibn Qayyim, 'Uddah al-Sabirin wa Dhakhirah al-Shakirin, Taraq al-Hijratayn wa Bab al-Sa'adatayn, dan sebagainya. Dalam bidang kalam dan falsafah Ibn Qayyim menulis beberapa kitab seperti, Shifa' a-'Alil fi Masa'il al-Qada' wa Al-Qadar wa al-hikmah wa al-Ta'lil, Kitab al-Ruh, Hadi al-Arwah ila Bilad al-Afrah, dan Miftah dar al-Sa'adah wa Manshur Wilayah al-'Ilm wa al-Iradah.

nak tahu lg??clik ja dkt lptop anda sndr...syukran..=)

Monday, April 18, 2011

KEnali CiNtA..

Love is one of the greatest blessings that Allah gives to people. Throughout their life, everyone wants to be with those who they love, rely on, and are close to. Many of Allah’s blessings and their true meanings can only be found in an environment where true love and friendship exist...
CINTA..di manakah nak letak cinta ni???ada tempat eerk..??mungkin cinta ni boleh di katakan sbg ibrt bdn manusia... mndengr adlh sft bg telinga, mlht adlh sft bg mata dan sebagainya..bgtu jg dgn hati..sifatnya adalah selalu dlm MooD ciNTA..."hatI".."HEART".."quluB"  ialah lautan cINta..tahanlah hati drpd bercinta..nescaya cinta pasti akn berjya menembusi ht tnpa b'thn..so, sblm ht benar2 terpaut dgn cinta DUNIA..cinta anta nisa' baina rijal ..pautlah HATI dan Cinta ILAHI trlbh dulu...kita kenali dan rasa cinta buat ALLAH, Yg mncipta kita semua...manusia adatnya jtuh cinta disbabkan 2 things..auwaln: zat @ fzkl.assani: sft sesuatu yg dcintainya..bgaimana pula dgn ALLAH?wlpn Zat ALLAH x terjangkau oleh pancaindera @ akl pkran..namun..sifat2 yg Dimiliki ALLAH & ats sbb sgala nikmat yg telah dkurniakn ILAHI menyebbkn ALLAH mmg paling layak DI cintAAII.. 
****CINTA tu manis...bak gula or madu..****
...tak pernah la dgr org kata cinta tu masin MAcam garAm..or msam macam asam jaWA..cINTA TU PAhit mcm peria..**tak besa la org kata..ba'du mugkin...CLEARLY..love is so menggembirakan kanlah kata..hingga lautan bara api snggup dredah.cehh...cakap ja lebih...buatnya tak pernah..gitulah manusia yg bercinta..drpd kata mcm tu..baik sebut ASMA' ULhusna..ZIKIR..dpt pahala...=)...Golongan kuffar selalu mengatakan yg pahit tu manis..nak bg yg jaht nmpak baik dan molek..tak nak la jd macam tu...na'uzubillah...
ORG yg betui2 mncintai ALLAH..x mampu dimasinkan oleh kemanisan air laut...walaupun si syaitan mmbisik halus ke lubang telinga dgn alunan merdu bagaikan nyanyian penyanyi malaysia..TP HAMBA yg kuat imannya akn mampu mmbutakan mata..memekakkn telinga dan buat2 lupa ingtan demi kasih dan cinta buat ALLAH..dek mencapai keredhaan ILAHI d dunia dan akhirat..
apa buktinya kita CINTA kpd ALLAH??---kita turut mencintai org yg dcintai Oleh ALLAH..dan perkr serta amln2 yg dicintai-NYA..& akn mmbnci apa2 ja yg dbenci ALLAH...membenci sesuatu dan menyayangi sesuatu kerna ALLAH..
saat hti dan dr menghadap ALLAH...merasakan dr terlalu hina dan kerdil...tak layak untuk meminta..ALLAH Maha pengampun lg Maha Pemberi....ku berusaha memohon dan berharap...tak pernah ku merasakn dr ini seBagai seorang hamba yg telah menemui CINTA yg ABADI..ku masih meraih cinta ILAHI..tiada noktah..tiada penghujungnya ..."aku masih berusaha dan tak akn berhnti berusaha dlm mncr cinta ALLAH yg hakiki dlm hdup ku hngga ke akhir hayat ini"....


Saturday, April 16, 2011

DEDIKASI BUAT MUJAHADAH FIL ISLAM..

BERJUANGLAH WAHAI ANSORULLAH!

perjuangan ini sangat perit untuk dredah,pahit untuk dtelan..
seringkali menduga iman menuntut kesabaran..
ikhlaskan lah hati dan niat..redhalah..sabarlah...
walau dr selalu mnderita dan terkorban..biarlah..
kerna kU yakin dgn janji2 ALLAH..
"SESIAPA YG MMBNTU AGAMA ALLAH,NESCAYA ALLAH AKN MMBNTUNYA KELAK DAN MENETAPKN KEDUDUKNNYA"
manisnya perjuangan ini akn dkecapi, di dunia yg kekal abadi..
singkapknlah kenangan lembaran hari2 semalam kita dlm pertemuan perjuangan,
detik pertemuan kita bersama adalah saat bermulanya khittah perjuangn ini
betapa sucinya perjuangan ini..
betapa kudusnya pertemuan hgga mmbuahkn ksh syg
anta kita slg mmbEri dan menerima..
mengejar Maghrifah dan Redha Ilahi,menggapai CINTA Rabbul Izati.
wlpn kita akn berpisah
ukhuwah fillah kita tak akn mati d sni..
tapi akn terus menjalar dek di mana kita berada..
walaupun siapa pun kita dan di manapun kita berada..kita masih rakan seperjuangan..
dunia ini milik ISLAM..ISLAM YG ABADI BUAT SELAMANYA...
TAKBIR!!!

(jari2 menekan keyboard..nooramiramdakhir yg merindui keluarga tercinta...)

Thursday, April 14, 2011

ilham ku...nikmat dr ilahi...

ALHAMDULILLAH..bersyukur pdMU ILAHI..
Smga setiap pergerakkn ku ini dberkati dan dirahmati oleh MU,ALLAH..
dimulai dgn bismillah..diakhiri dgn tahmid,alhamdulillah..


semoga setiap minit dan saat dlm detik 
pernafasan khdpn ku ini diredoi dan dilimpahi
dgn kasih ILAHI & seluruh makhluk ciptaan NYA
semoga dpt ku tempuhi onak duri yg berliku dan berduri ini
dgn kesabaran.keberanian,ketakwaan dan keikhlasan dr..
agar dpt ku meneruskn cbrn dan dugaan di nun sana yg msaih jauh perjlann..
semoga PERJUANGAN dan DAKWAH trus menjalar dlm darahku..
dan semoga ku dpt terus isthiqomah dan thabat dlamnya..

-nooramiramdakhir-



SYEIKH AHMAD YASSIN...

pd sekitar tahun 1969 dan 1970 beliau tlh menubuhkn Gerakn Ikhwan MUslimin d Gaza..
selain itu Beliau telah menubuhkn sebuah pertubuhan kebajkan yg mnjga pelarian2 Palestin yg bernama MUJAMMA AL-ISLAM...NGO yg brwjh kbjkn yg bnyk mmbntu & menolong masyarakat Palestin tercinta...
SYEIKH AHMAD YASSIN seorg yg bersemangat,lantng berpidato,berani,warak,sedia berkorban dan memiliki aura kepimpinan yg sngat luar biasa dan bnyak lg sifat mahmudah lg karimah terhadap beliau...
Walaupun lumpuh,bkn penghalang terhadap drnya...usaha mmddik dan mmbina generasi mujahidin Palestin sentiasa berkobar dan membara...
Pihak rejim zionis tlh menangkap dan mmpenjarakn SYEIKH AHMAD YASSIN pd tahun 1983 ketika beliau menjawat jwtn pengrah Pusat Islam d Gaza atas tuduhan yg tdk releven dan tuduhan palsu drp pihak rejim zionis...yg mengatakan beliau memiliki snjt api dan cuba untuk mnggugat kerajaan Zionis Israel..
lihatlah..betapa penakutnya mereka..sehingga mereka-reka tdhn yg palsu kerana takut akan keberanian SYEIKH AHMAD YASSIN dan Para2 pejuang ketika itu...
pada 6/9/2003,pemimpin HAMAS dikejutkn dgn serangan d bangunan mereka bermesyuarat...namun SHEIKH AHMAD YASSIN terselamat...pda waktu subuh yg hening tanggal 22 mac 2004...darah SHEIKH AHMAD YASSIN berkubang dgn serangn peluru berpndu yg dlncrkn dr atas helikopter thaghut Israel...
BETAPA kejamnya ISRAEL..BETAPA takutnya ISRAEL Dgn pemimpin ISLAM yg sgt berani menegakkn keadiln...
betapa besar pengorbanan pejuang2 mujahidin islam..
betapa besar smgt jihat syahid d jalan ALLAH..
YA ALLAH...berikanlah kami semangat yg kuat dan keberanian seperti mujahidin wa mujahidat dahulu...agar kami dpt meneruskn rantai2 perjuangan ini dan terus thabat dlm dkwh ini..
AL-FATIHAH kita sedekahkn kpd PEJUANG2 ISLAM  (mujahidin wa mujahidat)...

*maaf andai artikel kurang padat dgn mklumat..siapa yg nk thu lbh lanjut tntg Syeikh ahmad yassin..bolehla cr kat web2 yg ada..)
wassalam...(*.*)

Tuesday, April 12, 2011



...

takala ku melihat wajahnya..aku merasakan kelainan..aku melihat sinar annur di wajahnya..entah mengapa hatiku tng melihatnya...htiku rasa seronok melihatnya...tak jemu ku melihat wajahnya..membaca crta2 nya...aku yakin insan yg aku kagum ini pasti seorang yg hebat dan mulia..d wajahnya walaupun aku tak dapat berjumpa secara terus, tp aku dpt merasakan auranya...beliau seorang yg hebat..yg aku kagumi..yg aku jadikan sbgai idolaku..aku akan cuba mnjd seperti beliau..
ku mmbli buku tokoh2 gerakn ISLAM abad moden..dah lama beli tp ku suka ulg2 bc...best dan tak jemu wlpun dah lama..tp da aura bru d dlm buku ni...pakat2 baca la ya..
nak share pengalaman dr ini yg kerdil takala mmbaca...jujur kukatakn..pabila membuka dan melihat buku ni..ada 1 perasaan yg sangt lain..Hanya ALLAH yg tahu..aku kuat ht nk baca...helaian demi helaian ke baca dan selak..entah mcm mana air mata ku menitis membasahi pipi dan buku...mula2 ckit tp lama2 bagaikan hujan...aku menagis kerna aku kagum dgn tokoh2 dahulu..aku merasakan malu terhadap dr yg sgt hina ini,aku malu dgn ALLAH..aku malu dgn para2 pejuang islam dulu..begitu beran dan icekal dan tabah mereka..dalam memperjuangkan agama...walaupun nyawa terpaksa diperjuangkn..kerana yakin dgn janji ALLAH,kerna smgt jihad yg kuat dan tinggi,kerna ingin mencpai cita2 syahid d jln ALLAH..kerana memperjuangkan kebenaran ISLAM..YA ALLAH..subhanallah..besarnya pengorbanan  pejuang2 islam ini...btapa kuatnya ht mereka dan betapa dekatnya jiwa mereka dgn MU Demi ISLAM YG dicintai..demi ALLAH yg paling dcintai..demi RASUL yg disayangi lg dicintai..
CITA2 untuk melihat ISLAM  Didaulatkan tak pernah lentur d dlm hati2 mereka...cita2 untuk syahid dalm perjuangan islam tak pernah terpadam...
walaupun puak musuh mengangkat snjata..melontarkn bom..das2 meriam,membuat tangkapan dan sebagainya..semuanya bukan penghalang mereka untuk berhenti..rantai2 perjuangn msh kukuh d sambungkn..
...*panjng pulak mencoretkn kata ht...*
ok2...nk share tntag SYEIKH AHMAD YAASIN...di kenali sbg tokoh ikhwan yg menubuhnkn HAMAS d palestin..
SYEIKH AHMAD YAASIN di lhirkn d sebuah kg yg d bri nama AL-Jora..terletk d daerah Majdal kat wilayah ASQALAN pd thun 1938...dan akhir nya terpaksa berhijrah ke semenanjung GAza..telah melanjutkan pelajarn d unvrst Ain Shams d Kaherah..tetapi x sampai ke hujung kerna beliau tlh dpnjrakn selama 1 bulan oleh phk berkuasa Mesir kerna pglibatn dlm Pertubuhn Ikhwan Muslimin (1966)..dan telah dihntar ke Gaza oleh phk berkuasa Mesir TANPA sempat menamatkn pengajian BELIAU...
...................sambungan nya nanti nya....................=)

Friday, April 8, 2011

tujuh kalimat ajaib!!!

  1. mengucap BISMILLAH pd tiap2 perkara seblum memulakn sesuatu perkara
  2. mengucap ALHAMDULILLAH pd tiap2 selesai melakukn sesuatu perkra
  3. mengucap ASTAGFIRULLAH jika lidah dan semua anggota kita tersebut terbuat sesuatu yg x patut
  4. mengucap INSYAALLAH jka merencanakn sesuatu pd hari esoknya @ pd masa seterusnya
  5. mengucap LA HAULA WALA KUWWATA ILLA BILLAH jka mnghdapi sesuatu yg tak disukai @ tak diingini
  6. mengucap INNA LILLAH WA INNA ILAIHI RAJIUN jka mnghdpai @ menerima musibah.
  7. mengucap LA ILAHA ILLA ALLAH MUHAMMADU RASULULLAH sepnjg siang malam shngga x terpisah dr lidah...



BIla orang pakat dok tengak kesalahan org ja....

Ya ALLAH...sblm ku mencoretkan tlsn ku ini..ampunilah aku..ssungguhnya apa yg ku crtkn adalh untuk peringatan dr sndr yg lemah lg kerdil...dan juga untuk sahabat2 semua yg dsayangi...smg kita dapat mengambl iktbr dr coretan ini...
Eemm...kita ni mudah mlht keburukn org lain kn???n teramat susah nak mlht keslhn dr kita sndr yg kdg2 lbh bnyk dr orang lain...so..takala kita mlht keburukn n kslhn org lain,kita kena la kaitknnya dgn dr kita jugak..sbg penginsafn dr..muhasabah dr katakan..=)
MIsal:kita duk kat masjid,tba2..dtg seorg pemuda  n dia pun p la smbahyg...pas tu mula kita ni..dok usha2 dia...kita tengak dia tu solat mcm x berapa nk khusyuk n tak brapa kena...goyang sana..gyang cn..garu situ,garu sana..n bla..bla...lalu...,,mulalah hati kita pun berkata2..."apa la org ni,smbhyg tak khusyuk la..."(jhtnya la...hasutn dr syaitan ni..)..tp,pd msa yg sama kita ni terlupa yg sbrnya kita sndr jgak tak brapa khusyuk dlm smbhyg...
kdg2..dlm solat kita teringat bnda lain..dok pk tamrin..pk progrm tu la..pk mana duit hlg la..mcm2 la kita pk tme solat..betoi??tak pa..kita cuba la buat yg terbaik...
so..khulasah nya..time kita terpdg n mlht keburukn n kslhn org,hndaklah kita aggp itu sbgai 1 petunjuk dr Allah untuk tunjuk keslhn,kbrukn n kekurangan kita..Kita jgn la tiru n ikut pa yg dia buat salah tu..tpi kita cuba perbaiki dr kita ke arh lbh hbt,maju, n cmrlg...dAn..LG bagus, kita ni p la tegur dia yg salah tu..tgr dgn berhikmah...guna uslub yg baik dan sesuai..mugkin dia tak thu or dia tk sdr dia dah terslh or mungkn dia terlupa...
kita dpt pahala jugak...ok tak?jom LA kita cuba ya...
satu lg...asyik kita duk kata n megumpat sana sni tu, kita tkarknnya kepd bhasa n cr baru...misal nya,kan td kita  dok pertikaikn kslhn di..tp karang kita ubah..kita ckp tntg kebaikn dia..
contohnya mcm ni la..kita kata dlm hati:"bagusnya pemuda tu..dtg masjid solat kat rmh Allah...Aku ni kdg2 ja.."so..dr tu kita dpt tasji'(keberanian n semangat) untuk dr kita untuk lbh berusaha menmbahkn dan memperbaiki amaln kita....cra ni lbh bgus...kita jdkan bnda tu sbg wadah kita nk ush untuk baiki dr lbh...
apa2 pun d sekeliling kita semua ada baik n buruk..tergantungla pd dr kita sndr nk olah jdkn yg buruk tu jd positif...jgn kita guna perkataan n uslub yg berunsurkn negatif..biarlah kita berkata,berfikir n menghuraikan sesuatu dgn cr positif n optimis n kreatif...biar otak kita ni tak tension n penat..bila semua bnda kita jdkn ia negatif..alamtnya..hdp kita ni umpama hari2 mkn duri..boleh dimakn tp sgt sakit n susah d telan..tersangkut sana sini...
so..khasnya pd drku, mulalh hr2 dgn sesuatu yg baik dan positif..dan buat teman2 yg dicintai kerana Allah...MULAkn hr anda dgn kalimah yg mulia dan perkara2 yg baik lg karamah...
Waallahu 'Alam...=)

hamba ALLAH..

My photo
alor setar kedah, islam, Malaysia
i love ALLAH,Rasulullah..i love Islam n i love my family n all myfriends...