"Untuk melawati badai, kita harus terus berjalan bukan berhenti. Dan untuk terus berjalan ada dua hal yang terus kita bawa, iaitu KEYAKINAN & CINTA"

Epilog Seorang Hamba. Kehidupan ini memerlukan pengorbanan, waluapun pahit tetapi manisnya akan muncul di hadapan dan abadi di syurga.

Berbicara soal hati, hati memang sukar ditafsiri dan di jangka. Makanya, selalulah berbicara dengan hati bersama Pencipta, ALLAH SWT.


Tuesday, November 29, 2011

JOM KITA SAma2 tadabbur makna surah as-Saff..(ayat 1-4)..


بسم الله الرحمن الرحيم



Segala yang ada di langit dan yang ada di bumi, tetap 



mengucap tasbih kepada 


Allah;

dan Dia lah Yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.(1)

Wahai orang-orang yang beriman! Mengapa kamu 



memperkatakan apa yang 


kamu

tidak melakukannya! (2)

Amat besar kebenciannya di sisi Allah - kamu 



memperkatakan sesuatu yang 


kamu

tidak melakukannya. (3)

Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang 



berperang untuk membela

ugamaNya,

dalam barisan yang teratur rapi, seolah-olah mereka 



sebuah bangunan yang 


tersusun

kukuh. (4)

Monday, November 28, 2011

musafir ke kelate...(>..<)kelate oo kelate..

alhamdulillah...aku nekad dgn keputusan ku...akhirnya ku bersetuju untuk musafir ke kelate bersama teman2 seperjuangan ku...mula2 ku berat nk g...dengan mslh kewangan,mslh lain2..aku rsa mcm berat sngt kaki nk melangkah ke cna.meme niat nak g..dah lama tak ke sna..bumi serambi mekah tu...pada hari khamis 24/11/2011,dgn hsl dari petunjuk ALLAH,ku yakin dgn kputusn ini..ku akn pergi..biarlah pasal masalah tu..duit tu boleh ku usha..jimat2 la hidup..ya ALLAH,ku rasa nk menjerit meraung menangis..ku dapat msg dari kawan2..YG mereka telah kumpul duit ramai2 untuk tolong aku dan shbat2 lain untuk taja tiket ke sana..YA ALLAH..ku rasa sgt terharu..namun di sebalik hati ini,ku malu dan segan terhadap mereka.Banyak sudah kami menyusahkan mereka...kami ni telah membebankn mereka..hanya ALLAH sja tahu bagaimana perasaan ini...nak terima berat,tak terima bersalah rasa...org bg dn penat2 usaha,kita di sini menolak..org buat baik kita nk tolak dan buat tak thu..kejam nama nya.pelbagai msg masuk dlm inbox ku..mcm kata2 nasihat sahabat2 untuk mengajak ku dn menyuruh ku menerima.."cuba ustazah bayangkan kalau ustzh di tmpat mereka,kalau ustazah bg hadiah kat org dan org tu tolak,apa perasaan anti? sedih?gembira?marah?..cuba bayangkan.." kata2 salah seorang sahabat ana..aduh..macam ana kena ketuk balik..aku pun duk sorang2 sat..memikir...muhasabah..puas mohon mintak petunjuk..YA! INI mumkin jawapan dn prtolongan dariNYA..kan dulu aku nk g kelate tu,tp disebabkn duit tak cukup aku terpaksa mengundur diri ke sana..ku pohon padaNYA untuk memudahkan urusn ku ke sna..smg ku ada jodoh nk p..Inilah JAWAPAN nya..ALLAH bg pertolongan untuk ku dan shabat2 sewaktu dgn ku melalui dgn pertolongan dari shabat2 perjuangn lain..YA ALLAH, Alhamdulillah...
air mata ku biarkan mengalir..menangis antara dua...bahagia dpt shabat2 yg baik..mereka adalh adik beradik mu di dunia dn akhirat wlaupun antra kami tak ada pertalian darah,tapi cukuplah ada pertalian persaudaraan seislam antara kami..(^___^)
jom! g kelate....petang khamis tu kami bertolak...kami disuruh beli tiket ke putra..kata nya tak payah risau pasal tket bas ..tak pa,diaorang urus..tapi sebernanya ku sangat2 rasa bersalah dan segan...rasa aku ni sahabat yg menyusahkan ja...namun apakah daya...ku harus berfkir matang dan positif..mereka niat baik,ingin memolong shabat2 mereka dlm kesusahn.Mana la nak tau,nanti2 hari lain mereka pulak susah..so,aku dn kawan2 yg lain la pulak tolong diaorang..betoi tak??itulah gunanya sahabat..(^^^___^^)
cerita lawak dlm ktm...SEBernanya ku da beli nsi kampung dgn smabl belacn untuk di buat buka posa...duk dlm ktm manalah nk dgr azan..sementra nk tunggu waktu berbuka dlm ktm tu aku baca la buku ckit..nk hilangkn kebosanan dlm ktm...dok2 baca mcm mengantuk ja..nk terlena...tak sedar bila terlelap..tengak2 jam dah pukul 7.15pm...Ya ALLAH,dAH azn ni..cepat2 ku minum air sbg syarat buka posa..NK makan nsi tapi malu rasa sebab org ramai dlm ktm tu..Pikir punya pikir,buar apa nk malu..mkan ja la..Aku pun makan..lapar la jugak sbrnaya..mkan la dgn kawan2...kawan di sebelah bg tau.."mira,malulah..bau belancn kuat sngt..semua org tengak kita ja.."KU SENYUM ja..biarlah..Lantak ja org nk tengak...kita tak buat dosa pun..bisalah orang..memng suka tengak.(^_^)...makan..makan..dah nk smpai kat putra..
smpai di putra kami solat magrb dn isyak....lepas tu bergerak la ke stesen bas Putra..menunggu dn mencari shabat "senior" kami...TAk nampak pun btg hdung dia..manalah dia...lama la jugak kami berdiri..macam sesi latihan kwat ja berdiri..lenguh pun ada..tapi tak marah pun kat dia..sbar2..dia bnyak tolong kami..lagipun seronok ja..kami pun tunggu lagi,sambil2 tu kami melihat dan memerhati manusia2 kat sna..macam kelagat..seronok tegak..=)
semua perancangan kita,ALLAH  la yg Paling LAYAK MEnentukn..Kami tak jd naek bas malm tu..kena p esok pagi...
so,malam ni nk tdoq mana?ni nk p mana pulak?mcm la soalan kuaq...
kami di beri arahan..ikut ja la..org asing kat bumi KL..MANA LA thu sgt jalan2 kat sna...ikut sja arahn bOS..=)...malam tu kami tdor kat tmpat yg selesa..hotel taha..ALHAMDULILLAH.Tapi rasa segan sngat2..malu pun ada jugak..tapi nk buat lagu mana.."..''
esok pagi nya kami pun bertolak la p putra lgi..untuk memeruskan perjalnn ke kelate...naek bas sani..selesa bas tu,mcm ada kmudahan..sebernanya kami ni tak sempat makan pun untuk als perut..yg aku ni dah la ada gastrik..buat tak mkn..hmm memang kena la serang..Hanya ALLAH Yang tau..betapa ku menahan rasa skit ni...pening mcm ku rasakn berputar2 diri ni.. muntah la..angin la..semus dantang serang.. ku  hanya mampu menangis menahan kesakitan..nk minta tolong,ku tak nk dah sushkn mereka shabat2 ku..biarlah ku sndiri..namun apakah daya..ku terpaksa jua meminta tolong dari mereka...selepas mkn2 dn telah penadol,alhamdulillah..ok dh rasa...tapi loya msh lagi..pening duk dlm bas..tidoq ja la untuk mengelak dari kepeningan tu.Jauh jugaj perjalan kami..lamanya duk dlm bas...kebas dah aku ni..lenguh2 tahap ekstrem..akhirnya kami smpai kota bharu jam 6 lebih la jugak..

kat sna aku rasa mcm semua pandang kami asing ja..macam tau ja yg kami ni bukan rakyat kelate...aku ni tak bisa kecek kelate..so,tutup mulut ja la..minta sahabt yg reti tolong ckap.^_^"
macam2 kenagan kami lalui bersma sepanjang musafir ke sana..ada gelak..ada sedih..ada la semuanya...tersimpan dlm bingkai khdpn ini..(^..^)..terima kasih sahabat-sahabat ku..ana sayang antum dan antunna kerna ALLAH..insyaALLAH..
SEMOGA kita sentiasa menjadi shabat untuk dunia dan akhirat..
bawala hati ana bersma kalian..walaupun kita jauh..tapi kita sentiasa dekat di hati..kuduskan doa bersma..smg ukhuwah terbina sentiasa mekar dn utuh..
duhai sahabat,ku nukilkan sayang dan kasihku buat kalian..
ingatlah,ana sahabt kalian,dn kalian sahabt ana,
kita sma2 senang dan susah..
kita berdiri dn jatuh dlm perjuangn bersma..kita mumkin berbeza, tapi kita sma2 membina diri..
tarbiyyah kita lalui..mehnah dn ujian kita lalui..
semuanya mnjd bingkai memori terindah..(^__^)

Sunday, November 20, 2011

selamat petang ukhti...(^__^)

YA ALLAH…Takala fajar subuh menyinari jendela,
Mewarnai langit dengan cahayanya,
Subhanallah…
Saban hari tangisan kerinduan ini semakin membuak,
Rinduku padaMU,ya Allah
Tak mumkin berkurangan..
Ku cuba meningkat iman ini..
Agar aku mampu menjadi hamba MU sehebat  kekasih MU..
Menjadi hamba yg soleh dalam mengejar keredaan Dari MU,ya ALLAH.

Biarlah walaupun hati harus menipu..
Demi untuk kebaikan dan kegembiraan mereka..
Ku baluti dan ubati hati ini dengan ketabahan
Kesabran dan kEIklasan..
Agar diri ini sentiasa cekal mengharungi
Segala ujian dlm khdpn dunia
Untuk melangkah di alam akhirat
Biarlah dipinggiri mereka..biarlah disakiti..
Siapakah aku yg ingin merintih dan mengeluh..
Akn segala rasa kesakitan dan kesediahn ini..
Semuanya ujian kcl shja,bukan lah shebat ujian yg dilalui para-para solehin..
Malunya ku rasa pada Tuhan..Malunya ku rasa pada Rasulullah..
Kerna lemah dalam ujian ini..Qada dan qadar Ilahi  pada hambaNYA
UNTUK menguji keimanan dan ketaqwaan..
ALLAH,begitu nipis nya iman ini..kerna Ku sering kali mengeluh akn ujian ini..
Aku terlupa,dan aku tersedar bahawa semuanya Datang dari MU..
Seharusnya ku menerima dan mengatasi dengan sebaiknya dan bersyukur..
Usahlah bersedih duhai hati..
Usahlah resah duhai diri..
Usahlah begini,ayuh Duhai diri, Amira..
Bangkitlah dari kelembapan hidup..
Perjuangan bukan untuk bermanja-manja..
Perjuangn memerlukan pengorbanan..
Pahit itu di dunia,manisnya di sna,akhirat..
Sentiasalah bermonolog diri bersama Ilahi ..
Segala  rintihan d dln hati mu ALLAH sentiasa tahu
Walaupun tak mampu di ungkapkan,tersimpan kemas di dlmnya
Allah Itu MAHA MENGETAHUI apa yg tersembunyi..
Duhai NOOR AMIRA MD AKHIR..
KUATkan hati,tabahkan diri,
Bersabar dan ikhlaskn diri..
ALLAH ma’ani..
ALLAH ampunkanlah dosa2 ku..
Terimalah taubat dan doaku..
~…..wassalam….~

Thursday, November 17, 2011

inAI...berINAI CANTIK, TAPI kena lah cra yg betUL..

SHARE..
HUKUM PAKAI INAI

Kepada yang baru nak kawin @ kawin semula .... Sekadar rujukan
 kepada semua. Semoga apa 


yang di lakukan berlandaskan dalil yang sahih...


INAI BERUKIR DI TANGAN DILAKNAT ALLAH - Sekarang ini ramai orang perempuan (pengantin) 

dan lelaki memakai inai dengan mengukir ala tatu di tangan.

Mari kita sama-sama merenung hadis Nabi ini:



1. Dari Ibnu Umar ra katanya: " Bahawasanya Rasulullah s.a.w MENGUTUK orang yang 



menyambung rambut dan meminta rambutnya disambungkan.Dan (Rasulullah s.a.w) mengutuk 


pembuat tatu dan yang meminta ditatu"..(Hadis bil. 2003 : Sahih Muslim).


2. Dari Abu Hurairah r.a Nabi s.a.w bersabda : "Allah mengutuk wanita yang mempergunakan 


(memberikan) rambutnya untuk (menyambung) rambut wanita lain, wanita yang menyambung 


rambutnya dengan wanita lain,wanita yang membuat gambar di kulitnya (tubuh) dengan tusukan 


dan wanita yang meminta kulitnya dibuat gambar dengan tusukan (alat pengukir)"..(Hadis bil. 1685 


: Sahih Bukhari)



Jelas Dato' Abu Hasan Din Al-Hafiz :" inai berukir ala tatu tak boleh! Ia dilaknat Allah. Inai berukir 


bentuk awan larat atau bentuk gambar itu dalam kategori tatu, kalau nak pakai inai, pakailah betul-


betul hujung jari".



----------------petikan pendapat tokoh-tokoh agama----------------

KUALA LUMPUR 9 Feb. – Beberapa tokoh agama dan budayawan negara hari ini melarang umat 



Islam daripada memakai inai ala tatu kerana ia BERCANGGAH dengan ajaran AGAMA ISLAM dan 


mencerminkan budaya Barat.

Menurut mereka, trend yang semakin digilai remaja terutama perempuan itu

melambangkan sesuatu yang dilarang, lebih-lebih lagi jika ia berlambang

haiwan atau mewakili kumpulan tertentu.



Mufti Perlis, Dr. Asri Zainol Abidin berkata, perbuatan itu jelas dilarang

dalam hadis terutama jika menggunakan jenis inai yang kekal lama di anggota

badan. ''Tak boleh. Jelas ia salah. Kita lihat hari ini ramai remaja yang conteng

badan dengan inai. ''Lebih-lebih lagi gambar haiwan. Itu tabiat buruk dan melambangkan 


keganasan,'' katanya ketika dihubungi Mingguan Malaysia di sini hari ini.


Sebelum ini, tokoh ulama terkenal, Datuk Abu Hasan Din berkata, pemakaian

INNAI ALA TATU di tangan jelas MELANGGAR HUKUM SYARAK .

Menurutnya, perbuatan itu jelas salah terutama kepada pengantin yang

mengukir tangan mereka dengan corak-corak tatu melampau.



Tambah Asri, kelonggaran tetap ada jika pemakaian inai itu berunsur sementara dan tiada halangan 


untuk air sembahyang melaluinya. ''Tidak apa kalau pakai inai biasa. Tidak salah jika ia hilang 


selepas dua atau tiga hari di tangan,'' ujarnya.



Pendakwah bebas, Daud Che Ngah berkata, pemakaian inai yang bersifat lebih

kepada tatu adalah dilarang kerana ia menggambarkan ajaran yang bercanggah

dengan agama Islam. Namun menurutnya, pemakaian inai tidak kekal sebenarnya dibolehkan 
dengan niat untuk berhias kepada suami pada hari perkahwinan.



''Tak ada masalah kalau hendak pakai inai di jari. Tapi kita tengok hari ini

macam hendak melukis segala-galanya di tapak tangan. ''Salah kalau sengaja membuat tatu 


walaupun dengan inai. Tatu itu sendiri dilarang kerana ia bukan budaya kita,'' jelasnya.


Sementara itu, budayawan, Prof. Dr. Siti Zainun Ismail berkata, pemakaian

inai itu sendiri mewakili adat perkahwinan yang memberi maksud tersendiri

kepada masyarakat. ''Orang dulu pakai inai sebab hendak tengok kesucian seorang gadis. Mereka 


hias pengantin perempuan dengan inai yang tahan untuk sembilan bulan,'' katanya.



Oleh itu, kata Siti Zainun, trend wanita sekarang yang gemar memakai inai

tanpa tujuan malah mengukir pelbagai gambar di badan dilihat melanggar

budaya.


*Sumber: Utusan Malaysia 10/02/08

Wednesday, November 16, 2011

kisaH QABIL dan HABIL...

pada SUatu ketika, Hawa melahirkan sepasang anak kembar,seorang lelaki dn seorang perempuan...
putera di namakan dengan Qabil manaKALa puteri yg berwajah cantik jelita bernama Iqlima.kemudian pada tahun berikutnya, lahir lgi sepasang ank kembar..putera kedua bernama Habil,adindanya bernama Labuda.


Adam 'Alaihissalam bersikap adil kpd semua anak2 nya..dia tak pernah memilih kasih.Segala perintah ALLAH,nabi Adam laksanakan tanpa bantahan..begitula MULIA nya akhlak nabi Adam.SUBHANALLAH. Ank perempuan didik dgn baik sebagaimana yg diperintahkan..PUteri2 Nabi ADAM rajin menolong Ibunda mereka,Hawa.


Qabil menjadi petani, yg senang dengan hidup dengan bercucuk tanam dn Habil pula menternak haiwan.Mereka menjadi anak2 yg baik.
ALLAH memberi petunjuj kpd Adam  untuk mengahwini putera dan puterinya.Dalam syariat yg di tetapkan ALLAH ketika itu,Qabil di kahwinkn dgn Labuda dan Habil mengawini kembar Qabil,Iqlima..


SYAITAN Sering kali dengki dgn manusia...Qabil terpedaya dgn hasutan iblis untuk menolak arahan ALLAH.Qabil tak mahu berkahwin dgn Labuda.Alasanya, Labuda tidak secantik Iqlima,saudara Kembarnya sendiri...Qabil tetap dgn pendiriannya untuk berkahwin dgn Iqlima.


namun,seorang bapa yg arif,pandai lagi bijaksana dlm mengatasi dn menyelesaikan masalah ini.Adam 'alaihissalam menasihati Qabil untuk menuruti syariat Yg ditetapkan ALLAH.Tapi,hasutan iblis sudahkuat dlm diri Qabil.Qabil dengan keras kepala tetap ingkar dengan keputusan itu..


Seorang hamba tak bisa lari dari Tuannya.Sebagai hamba ALLAH,kita sbg manusia akn memohon pertolongan dn petunjuk dr ALLAH Subhanahuwa ta'ala.Adam memohon kepada ALLAH,lalu ALLAH Memerintahkan kpd kedua ank putera Adam supaya mempersembahkn korban.
Qabil dan Habil mempersembahkn KOrban mereka masing2 yg di saksikan seluruh keluarga.


DI dalam surah al-Ma'idah,ayat 27, ALLAH berfirman yg bermaksud : "ceritakanlah kpd mereka kisah kedua-dua putera Adam (Habil & Qabil) menurut yg sebernanya,ketika keduanya  mempersembahkan korban, maka diterima dari salah seorang dari mreka berdua iaitu Habil. dan tidak diterima daripada yg lain iaitu Qabil. Ia berkata (Qabil), 'aku pasti membunuhmu (Habil)!". Berkata Habil, "Sesungguhnya Allah hanya menerima korban dari orang2 bertaqwa."


~jom tambahkan ilmu sirah kita!~
terima kasih sudi membaca...^___^

Monday, November 14, 2011

Diari secebis hati seorang hamba..

aku lahir di atas muka bumi ini dengan izin ALLAH
DI saat ku dilahirkan
rasulullah & para sahabat sudah tiada
para tabi' & tabi'in jua tiada
mereka semua pergi meninggalkan dunia ini
namun tak beerti ruh semangat mereka jua hilang di sini
masih ada ruang dan masih wujud semangat itu... 

zaman ku kini adalah zaman pemerintahan ISLAM yg tak lagi berkuasa ke ats semua
ku terbit di tengah masyarakat ISLAM 
namun ISLAM Tak lagi d dlam hati mereka..
ISLAM itu hanya atas perlembagaan yg tersimpan rapi di dlm fail yg tertutup.. 
namun,ku tetap bersyukur kerna masih ada lagi yg mahu memelihara dan memperjuangkn ISLAM
BERSAMA meggemilangkn kembali ISLAM.
ku kuat kn hati dn azam untuk bersma mereka dlm menggerakkan ISLAM kembali
dlam mengubah masyarakt yg kini semakin lumpuh dan lemah
ghairah mengikut barat dn mengagungkn hiburan hngga melalaikn..
genarasi seusiaku kini semakin sakit
asyik dn leka dlam dunia sndriri
memuaskn nafsu masing2..
sibuk bercinta hingga  sanggup ternoda
hidup dlm dosa & kegelapan..
aku takut,aku lemah untuk membimbng mereka
kerna aku juga tak sempurna 
aku tak kuat..
namun.ku sedar bhawa tgs besar ini 
adalah tanggungjwb yg wjib
dn tak memerlukan org2 yg betul2 sempurna
kerna setiap manusia itu ada khilaf dan slahnya..
kerna tiada insan yg terlpas dr dosa dn noda..
hanya Rasulullah yg Ma'sum..

ku jua manusia sma seprti meraka
yg ada jua slah dn dosa
tak ku katakan aku terbaik
tak ku ktakn ku yg 'alim dn warak..
tapi ku punya kesedaran dn kefahamn akn kpntgn ini..
ku mencari kekuatn dlm meneruskn perjuangn ni
berusaha dgn kesabaran
momohon pada ALLAH.
gagal jatuh,di cela,di hina,di keji
dan di marahi itu perkara biasa..fitrah alam dikatan..
ku terus berdoa agr di tetapkn hati dn iman
dlm tabah dan isthiqamah serta sabar dalm perjuangn...

bukan hrta,bukan pujian,bukan sanjungan dan perhatian  dan pangkat ku inginkan..
cukuplah bgku hnya keredaan dr ILAHI yg MAHA ESA..
Ya ALLAH, bantulah hamba MU ini..sedarkanlah daku dan saudara mara serta shabat2ku..
berikan kami petunjuk dn hidayah MU, YA RABB..
keGEMILANGN ISLAM pasti kembali,menghampar wangian  addeen untuk smua..
tak kan pernah ku berhenti dn pergi dlm perjuangn ini..
walapun kcl ushaku dn langkah ku..ku tetap ingin menginfak kan sbahagian diri untuk ISLAM..


"inilah jalan ku..mengajak shabt2 dn masyarakat kpd ALLAH"
"SESUNGGUHNYA hidup mati dn ibadahku hanya kerna untuk ALLAH"
INSYAALLAH...AMIN YA RABB

hamba ALLAH..

My photo
alor setar kedah, islam, Malaysia
i love ALLAH,Rasulullah..i love Islam n i love my family n all myfriends...