"Untuk melawati badai, kita harus terus berjalan bukan berhenti. Dan untuk terus berjalan ada dua hal yang terus kita bawa, iaitu KEYAKINAN & CINTA"

Epilog Seorang Hamba. Kehidupan ini memerlukan pengorbanan, waluapun pahit tetapi manisnya akan muncul di hadapan dan abadi di syurga.

Berbicara soal hati, hati memang sukar ditafsiri dan di jangka. Makanya, selalulah berbicara dengan hati bersama Pencipta, ALLAH SWT.


Wednesday, December 30, 2015

CERITA CINTA 2

 Semua insan berharap dan inginkan sebuah keluarga yang bahagia dan memiliki rumahtangga yang kekal hingga ke syurga.

Memiliki anak-anak yang soleh/ah, isteri yang mithali dan suami yang soleh lagi setia.. ini adalah impian. Impian kita semua.

Sambungan kepada kisah semalam, 4 tips asas dalam pembinaan sesebuah keluarga;

1. Tujuan Perkahwinan.

- sebelum kita nak berkahwin, semestinya kita perlu memiliki sebuah niat dan kita tajdid balik niat kita sepanjang perkahwinan kita.

- apa tujuan hidup kita dalam mendirikan sebuah masjid ini?

- setiap tujuan memiliki matlamat yang jelas dan semua ini perlu diiringi dengan tindakan gerak geri kita.

2. Pemilihan Pasangan

- walaupun nampak macam perkara biasa, tapi kerana tersalah pilih ia boleh merosakan segalanya.

- pemilihan pasangan ini bukan atas dasar suka minat semata-mata, bukan kerna " i love you. you love me", tapi pemilihan pasangan perlulah yang betul-betul boleh membantu kita dalam menjadi hamba Allah yang lebih bertaqwa dan menjadi khalifah di bumi ini.

- carilah yang sedap dipandang dalam dan luaran, apa guna nya muka segak cantik tapi hati busuk dan akhlak entah kemana.

- tak kisah la, jika ia adalah pilihan sendiri atau pilihan ibubapa. Pilih la dengan istikorah dan istisyarah.

- gunakan asas yang Nabi ajar kepada kita dalam pemilihan pasangan.

Rasulullah s.a.w bersabda, seseorang wanita itu dipilih berdasarkan hartanya, rupa parasnya, keturunannya dan agamanya. Tetapi pilihlah yang beragama kerana ia akan membantu kita menjadi hamba Allah yang baik. Mungkin kita ada kecenderungan yang lain dalam memilih pasangan hidup, namun melalui hadis Baginda ini, jelaslah bahawa kita perlu mengutamakan "AGAMA" dan inilah yang dikatakan dengan berkahwin kerana Allah.

3. Hierarki Cinta

- Apabila kita meletakan cinta dan perkahwinan kita atas dasar Allah, maka kita tahu meletakkan susunan hierarki cinta kita dengan susunan yang tepat dan betul.

- Meletakkan cinta pada susur galur yang telah ditetapkan Allah.

- Sebagai suami, hierarki cintanya itu bermula dengan cinta Allah, kemudian cinta  Rasulullah s.a.w, seterusnya cinta kepada ibu bapa nya dan akhir sekali barulah mencitai isterinya dan abak-anak.

- Manakala, sebagai seorang Isteri,  pertama perlu cinta Allah, kedua cinta Rasulullah, ketiga mencintai suami dan anak-anak dan akhir sekali mencintai ibubapa mertua dan ibubapa sendiri.

4. Pemantauan Dalam Rumah Tangga

- pemantauan di sini bukan lah dengan memasang CCTV atau pun pasang spy, tetapi pemantauan yang mengikuti syariah Islam.

- dalam rumah tangga, perlu dijaga halal haram, sunat makruh dan sebagainya. Memastikan anak-anak menunaikan solat, sumber makanan rezeki kita dari sumber yang halal, makan makanan yang halal dan bersih lagi suci dan sebagainya.

- suami isteri perlulah bersama-sama dalam menjalankan tugas ini, jangan meletakkan tanggungjawab di sebelah bahu pasangan, tapi sama-sama dalam menggalas tanggungjawab.




Maka, itulah 4 asas yang ingin saya kongsikan bersama. Actually, 4 asas ini dipetik dari tips yang diberi oleh Tuan Ustaz Pahrol Mohd Juoi dalam satu seminar keluarga sunnag 2.0 yang dikongsikan dalam satu coretan perkongsian di dalam majlah Anis.

Bagi pendapat peribadi saya, seminar keluarga sunnah ini sangatlah bagus untuk kita dalam  mendidik dan mencorakkan institusi keluarga di Malaysia, khususnya rumahtangga di kalangan pasangan Muda Muslim.

Semua mendambakan sebuah sebuah keluarga yang mengikuti sunnah Rasulullah. Sebelum kita mencorakkan keluarga kita, kita perlu mencorakkan diri kita terlebih dahulu, dan mengajak ahli keluarga kita bersama dalam berubah, melakukan transformasi.

Perkahwinan itu ada pelbagai rasa dan warna. Bagaimana kita mencorakkan dan membentuk perkahwinan kita yang menjadi penentu kemana kita ingin membawa perkahwinan kita. Sama ada menuju jalan bahagia atau derita?

Akhir coretan, insan ini ingin mencoretkan satu puisi kalam buat Pemilik Cinta


Duhai Pemilik Cinta,
 sesungguhnya Engkaulah yang Maha Kaya dengan Cinta.
Kau lah ar Rahman,  Kau lah ar Rahim.
Campakkan lah perasaan cinta, kasih sayang, penyayang dan pengasih dalam diri ku ini.
Satukanlah cinta ku dengan insan-insan yang mencintai ku kerana Mu, ya Allah.
Satukanlah cinta kami pada landasan yang betul 
dan satukan hati-hati kami atas dasar iman dan taqwa.
Hadirkanlah cinta yang ikhlas lagi suci buat kami. 
Semoga kami tidak mengotori cinta ini...
semoga cinta terus menguatkan kita, menyatukan kita 
dan memberikan kita inspirasi dalam terus berjuang.

Hidayah itu CINTA yang selalu hadir dalam hati jiwa hamba-hamba yang mendambakna cinta Tuhannya dan cinta sesama makhluk,

Sebarkan cinta, maka akan aman dunia ini. 
Berkasih lah kita kerana kasih itu membuatkan kita bahagia dan bersatu. 
Bersatulah dalam ikatan cinta ukhuwah kerana NYA.

Terima Kasih CINTA. Terima kasih TUHAN.



Sekian, yang mencintai dan dicintai: 
N.A.M.A- 30122015- JAM1645





Monday, December 28, 2015

CERITA CINTA 1.

 Alhamdulillah, mereka sudah berjaya melepasi zaman paling manis dan zaman gila sebagai orang bujang.

Dan sekarang mereka telah bertukar status dan memasuki zaman bahagia bersama pasangan yang dicintai.

Barakallahulakum.
Moga Bahagia ke akhir hayat dan ke syurga..

Saja nak TB gambar sebelah ni.. rindu zaman kami awai-awai dulu. Macam Tak percaya ja roommate I dah kahwen.








Hari Ahad lepas (27/12/15) kami pergi Melaka, pergi raikan raja sehari orang Melaka. Kawan sesema dalam geng justnice.



 - MatMin justnice yang masih single ^_^-











Hari ini, malas nak study sikit, jadi nak menaip bagi mood semangat study datang. Hari ini nak kongsi tentang 4 Asaa dalam membina rumah tangga. 

 Asas utama dalam pembetukan diri, dan sesebuah keluarga semestinya perlu lah kepada penekanan kepada 3 ketul asas ini: A.S.A (aqidah, syariah, akhlak). Sebagai Muslim, ketiga ini haruslah dan wajib kot untuk difahami, dihayati, diamalkan dan di gunakan.

4 Asas yang saya nak kongsikan ini sebernanya dah ditahu umum... cumanya, kurang penekanan dan kesadaran oleh diri kiti sendiri. 4 ASAS ni sebernanya datang dari 3 Asas  (A.S.A) tu.

Apa dia 4 tu kak?

hah, ni kak nak habaq mai... singkatannya adalah TPHP. (Tujuan, Pemilihan, Hierarki & Pemautauan)


1. TUJUAN PERKAHWINAN
2. PEMILIHAN PASANGAN
3. HIERARKI CINTA
4. PEMANTAUAN DALAM RUMAH TANGGA.

APA DIA NIE 4 NIE? NAK TAU, TUNGGU YA!

Akan bersambung...........

^_^


(n.a.m.a ,291215,1400)

Friday, December 25, 2015

SUNNAH OF DRINKING WATER



 Minum air pun ada adab dan sunnah. Jom kita praktik kan amalan ini.


Moga setiap saat kerja amalan kita adalah ibadah hanya untuk NYA.

Nidji - Hidup Tanpa Cintamu


Lagu ini memberi kan daku satu inspirasi... inspirasi untuk terus kuat dalam mencapai dogeng cinta ku. 




Nidji - Hidup Tanpa Cintamu



Aku yang terusir jauh
Sang pemilik hati yang tersuci
Yang tersesat oleh cinta
Dan selalu dibuang jauh

Ku berlayar tanpa angin
Tak menentu arah dan tujuan
Mencari sang permataku
Yang menghilang tenggelam

Aku tak menyangka 
Begitu saja dirimu pergi

Jangan kau tinggalkan aku
Seperti ini oooh
Aku tak mampu bertahan hidup
Tanpa dirimu dan cintamu

Jangan kau tinggalkan aku
Seperti ini oooh
Memang jiwaku terlalu lemah
Tanpa dirimu, tanpa cintamu

Bersama hayatku ini
Cintamu selalu ku bawa
Sampai mati kisah ini
Cinta abadi untukmu

Tak pernah ku sangka
Dirimu pergi secepat ini

Jangan kau tinggalkan aku
Seperti ini oooh
Aku tak mampu bertahan hidup
Tanpa dirimu dan cintamu

Jangan kau tinggalkan aku
Seperti ini oooh
Memang jiwaku terlalu lemah
Tanpa dirimu, tanpa cintamu

Bersama hayatku ini
Cintamu ku bawa mati
Bersama hayatku ini
Cintamu ku bawa mati

Bersama hayatku ini
Cintamu ku bawa mati
Bersama hayatku ini
Cintamu ku bawa mati

Tuesday, October 13, 2015

PUISI: “Syurga, dekatilah daku. Neraka, jauhilah daku”


Syurga,
Indahnya tak terkata
Gembiranya tidak mampu digambarkan
Semuanya sungguh luar biasa.
Tidak dapat di fikikan oleh akal
Dan jua dinilai oleh pancaindera.
Hanya Tuhan yang tahu,
Kerna Dialah yang menciptakan Syurga.

Syurga,
Di sana ada sebuah taman
Tempat bersuka ria dan riang ketawa
Bersama arus aliran sungai Firdausi
Buat penghuni yang terpilih
Sebagai hadiah dari “Tuan” kepada hambaNya.



Syurga,
Di sana, segala hasrat, impian dan hajat akan ditunaikan
Di sana adalah tempat yang abadi kekal selamnya
Untuk manusia yang bertaqwa dan mukmin

Syurga,
Tunggulah aku datang
Jemputilah daku untuk memasuki mu
Dari salah satu pintumu yang tujuh itu.
In sya Allah, moga diri ini dipilih dan terpilih sebagai tetamu Syurga.


“Neraka, jauhi aku.”
Neraka,
Tempat yang ditakuti dan digeruni
Di dalamnya penuh seksaan dan azab.
Di dalamnya dihiasi percikan api, bagaikan sungai yang mengalir.
Setiap percikan api itu
Mampu membakar beratusan manusia.
Sakitnya tak terkata
Kerna Tuhan telah berjanji,
Mengatakan bahawa neraka ini untuk pendosa pendosa
Yang akan di azabkan dengan seksaan yang ‘azim .
Benarlah, tiada dusta kata Tuhan.
Takutilah wahai manusia.
Neraka sedang menunggu kedatangan mu!

Moga, Tuhan mengampuni dan menerima taubat ini.
Moga daku mampu beristiqomah dalam bersiap sagakan diri
Untuk menuju Syurga dan menjauhi mu neraka.

Syurga dan Neraka
Dua tempat yang abadi
Sebagai pembalasan buat manusia.
Berlumbalah di dunia ini untuk dekat ke jalan ahli Syurga.
Berlumbalah di dunia ini untuk jauh ke jalan ahli Neraka.
Dunia ini tempat ujian, akhir destinasi hanya dua pilihan
Syurga atau Neraka yang kau pilih?

Syurga, dekatilah daku. Neraka, jauhilah daku…

#Astaghfirullah.
 Oh Allah, please guide us in a straight path to go Your Jannah.
Aamin, ya Rabbal ‘alamin.
:: 31/3/15- (amirakhir,pencinta Cinta Ilahi) ::




THE ROLE OF MUSLIM WOMEN IN DA’WAH.


Da’wah means calling people, propagating the Deen of al-Islam. The Qur’an and Sunnah have expressed the idea of da’wah with the terms; delivering the call (tableegh), enjoining the good (ma’ruf) & forbidding the evil (munkar), recommending one another on the truth (tawaasil), being sent to give good tidings and to warn, clarifying the truth, advising (naseeha) and reminding the people, and debate and discuss with the people in the manner which is best and the struggling to make the Deen prevail.
There many evidences in the Qur’an and Sunnah that obligates all Muslims, men and women to do da’wah, and enjoin good and forbid evil. For instance, in Quran Allah mentioned that
“And who speaks better than he who calls to Allah while he himself does good, and says: I am surely of those who submit?” (Surah Fussilat 41:33). This statement actually applies to the Muslim, both man and woman; when either one of them takes on the responsibility of da'wah they must do so in the way which has been legislated for them.
Muslim women or call as “muslimah” played a great role in sacrifice and service for Islam. From the very beginning, women have played vital roles in the propagation of Islamic Da'wah. The work of the Muslim woman in the field of da'wah strengthens the man's work, and it expand it into areas where her effectiveness supersedes that of the man. According by woman’s nature as a spiritual and psychological comforter of man, the woman can play an important role in da'wah. It is always better and more effective when a woman speaks to a woman as compared to a man speaking to a woman. Usually, women are tend to be better than men in terms of verbal abilities and emotionality. Men are unavailable to provide this service to women, therefore it is very important for women to engage in da’wah in order to convey the messages of Islam to other women and children. The messages of Islam must be convey and propagate to all people in the universes, not only to Muslim communities.
Women must started educating themselves and achieving their rights to education, and tarbiyah. According to the Hadith narrated by Abu Sa'i that the women said to the Prophet (saw), "The men are keeping you busy and we do not get enough attention from you. Would you specify a day for us, women? He promised them a day to meet them and educate and admonish them." (Bukhari)
As a Muslim women, they should educate herself about the basic Islamic knowledge (religious knowledge), such as the issue of Tawheed, the issue of Fiqh- Tahaarah (purification) and other knowledge that relate to them.
Besides that, by looking at the Islamic history, we have many role models who are involved in da’wah at the Prophet Rasulullah S.A.W such as the first wife of the Prophet, Saidatina Khadeejah (ra) who was very rich, spent a lot of her money to support the Da’wah brought by Prophet Muhammad S.A.W. and also gave some advice to her husband. Next example is Saidatina ‘Aisha (ra), after the Prophet Muhammad died, ‘Aisha (ra) was the main source of knowledge about the Prophets teachings. She was active in telling people about Islam and giving knowledge to the ummah. All these examples are offer the greatest proof of the vital importance of women role in Da’wah Islamiyyah.
The successful Muslim woman is the one who makes herself aware of these issues and can be greatly effective by being a good example to others women, by being good-hearted, kindly spoken, and of friendly conduct woman can also use all appropriate opportunities to educate, guide and call others though observing the conditions of those whom she addresses.



BY: NOOR AMIRA MD AKHIR
PROJECT NEWS COMMUNICATION IIUM TODAY.
SEM 2 14/15

hamba ALLAH..

My photo
alor setar kedah, islam, Malaysia
i love ALLAH,Rasulullah..i love Islam n i love my family n all myfriends...