"Untuk melawati badai, kita harus terus berjalan bukan berhenti. Dan untuk terus berjalan ada dua hal yang terus kita bawa, iaitu KEYAKINAN & CINTA"

Epilog Seorang Hamba. Kehidupan ini memerlukan pengorbanan, waluapun pahit tetapi manisnya akan muncul di hadapan dan abadi di syurga.

Berbicara soal hati, hati memang sukar ditafsiri dan di jangka. Makanya, selalulah berbicara dengan hati bersama Pencipta, ALLAH SWT.


Saturday, June 18, 2011

di manakah ketenangan itu..?aku menginginkn ketenangan hakiki dlm hidup ini..

manusia..tak akan lepas dr di uji..kerna manusia itu  adalah hamba (abdullah),ciptaan ALLAH SWT..
ALLAH SWT berkuasa dlm memberi apa saja bentuk ujian @ musibah kpd insan2 ciptaan NYA yg DIkehendakiNYA..Tak perlu meminta izin kpd hamba NYA terlebih dahulu..andai ALLAH mengatakan sesuatu itu terjadi,maka terjadilah...
kadang2 manusia lupa dan alpa...seringkali terlalai...ALLAH sentiasa melihat dan memerhati Hamba2 NYA...wlaupun dimana saja kita berada,ALLAH  sentiasa ada bersama kita...
ujian itu tak semestinya dan tak seharusnya berbentuk "kesedihan", "kesakitn" dan"merana"...Hatta kegembiraan, kesenangan,kejayaan  dan kebahagian itu adalah ujian dr ALLAH..ALLAH memmberi  musibah dan ujian itu ada hikmahnya...fikir2 lah apa yg terjadi semua ini ada pengajaran dan hikmahnya...
ungkaikanlah segalanya agar kita tak merasakn setiap ujian itu adalh kesusah dan kesedihn dlm khpn kita...
reda dan ikhlaslah ats qada' dan qadar..PERCAYA LAH..ALLAH tak pernah sengaja membiarkan kita kesedihn ,kesakitan, kesempitan dan merana...ALLAH mmbri kpd kita kerna ALLAH SAYANG pada kita..sayang pada hamba2 NYA..
mungkin itu adalah 1 "sapaa" @ "teguran" ALLAH untuk kita..
UJIAN inu dapat mengingati kita supaya kita lebih selalu mengingati ALLAH..
supaya kita tak leka akn dunia yg selalu membutakn mata dan hati..
supaya kita lebih bersabar dan menjdi muslim dan mukmin yg sejati..
supaya kita lebih kuat dan matang untuk melayari liku2 khpn d masa hadapn..
ALLAH  memberi sesuatu perkara dan masalah kepaDa hAMBA2 NYA MEngikut kemampuan dan kesesuaian hambaNYA..
BESedih itu adat bg kita..lumrah kehidupn di alam nyata ini..
mustahil ada manusia d dunia ini tak bersedih..sedih gembira adalh lumrah ciptaan manusia yg ALLAH Bhadiahkan untuk kita semua sbg MANUsia...kita mmpu mengeluarkn air mata dan sekuntum senyuman dan sebesar kegembiraan..semuanya terungkap sejuta kelebihn dan kegunaannya..
rugilah kpd manusia yg telah salh mengunaknnya dan mengabaikannya...
berbahagialah manusia yg menggunaknnya dan menghargainya...
anggaplah semua masalh itu sbg 1 cbrn kita untuk melatih dr dn membina dri..
walaupun payah susahnya..kita ushakn..biarlah walaupun kita harus memijak duri2 dan serpihan kaca..biarlah walaupun terpaksa membiarkan darah d badan mengalir..
kerna DI SANA..ada hadiah yg sngat2 bernilai dan besar...segala kesakitan dn kesedihan kita takala dlm perjalann mncri "hadiah" itu bertukar mnjd kemanisan kebahagian dlm khpdn kita...
nescaya ALLAH "tersenyum " melihat hamba2 NYA BERSUNGGUH2 dan SABAR dlm melayari ombak khpn..
KEIKHLASAN mnjdikn kita jitu dan kuat dlm mncr keredaan ALLAH... 
akhirnya..lkita dpat merasakn ketenangan kebahagian hakiki..

Sama2 lah kita merenung ....
kata-kata al-Imam Ibn Qayyim al-Jauziyyah (meninggal 751H) dalam kitab kerohaniannya yang terkenal ‘Madarij al-Salikin’. Kata beliau:
“Dalam jantung hati ada keserabutan yang tidak dapat dibersihkan melainkan dengan mengadap Allah, padanya ada kesunyian yang tidak dapat dihilangkan melainkan perdampingan dengan Allah, padanya ada dukacita yang tidak dapat ditanggalkan kecuali dengan kegembiraan mengenali Allah dan ketulusan berhubungan denganNya, padanya ada kegusaran yang tidak ditenangkan melainkan bersama Allah dan kembali kepadaNya, padanya ada api kedukaan yang tidak dapat dipadamkan melainkan redha dengan perintah, larangan dan ketentuan Allah, menghayati kesabaran sehingga bertemuNya, padanya ada kefakiran yang tidak dapat ditampung melainkan dengan cinta dan penyerahan diri kepada Allah, sentiasa mengingatiNya, keikhlasan yang benar kepadaNya”.

dan Allah berfirman : (maksudnya)
“Wahai manusia! Sesungguhnya telah datang kepada satu nasihat pengajaran dari Tuhan kamu, dan yang menjadi penawar bagi apa (penyakit-penyakit) yang ada dalam dada kamu, dan juga menjadi petunjuk serta membawa rahmat bagi orang-orang yang beriman”. (Surah Yunus, 57).

memohon lah  kpada ALLAH ...ALLAH sentiasa mnjd PENDENGAR yg baik dan PENOLONG yg baik.. 

1 comment:

  1. MIRAEE sayang..
    sabar ye duahai sahabatku.
    ukhti kuat :)
    sayang mira juga ^_^

    ReplyDelete

hamba ALLAH..

My photo
alor setar kedah, islam, Malaysia
Kehidupan ini adalah satu perjalanan yang penuh misteri dan hikmah. Berjalanlah dengan hati yang sentiasa lapang dan positif. Syukur selalu, hidup gembira.