"Untuk melawati badai, kita harus terus berjalan bukan berhenti. Dan untuk terus berjalan ada dua hal yang terus kita bawa, iaitu KEYAKINAN & CINTA"

Epilog Seorang Hamba. Kehidupan ini memerlukan pengorbanan, waluapun pahit tetapi manisnya akan muncul di hadapan dan abadi di syurga.

Berbicara soal hati, hati memang sukar ditafsiri dan di jangka. Makanya, selalulah berbicara dengan hati bersama Pencipta, ALLAH SWT.


Monday, November 28, 2011

musafir ke kelate...(>..<)kelate oo kelate..

alhamdulillah...aku nekad dgn keputusan ku...akhirnya ku bersetuju untuk musafir ke kelate bersama teman2 seperjuangan ku...mula2 ku berat nk g...dengan mslh kewangan,mslh lain2..aku rsa mcm berat sngt kaki nk melangkah ke cna.meme niat nak g..dah lama tak ke sna..bumi serambi mekah tu...pada hari khamis 24/11/2011,dgn hsl dari petunjuk ALLAH,ku yakin dgn kputusn ini..ku akn pergi..biarlah pasal masalah tu..duit tu boleh ku usha..jimat2 la hidup..ya ALLAH,ku rasa nk menjerit meraung menangis..ku dapat msg dari kawan2..YG mereka telah kumpul duit ramai2 untuk tolong aku dan shbat2 lain untuk taja tiket ke sana..YA ALLAH..ku rasa sgt terharu..namun di sebalik hati ini,ku malu dan segan terhadap mereka.Banyak sudah kami menyusahkan mereka...kami ni telah membebankn mereka..hanya ALLAH sja tahu bagaimana perasaan ini...nak terima berat,tak terima bersalah rasa...org bg dn penat2 usaha,kita di sini menolak..org buat baik kita nk tolak dan buat tak thu..kejam nama nya.pelbagai msg masuk dlm inbox ku..mcm kata2 nasihat sahabat2 untuk mengajak ku dn menyuruh ku menerima.."cuba ustazah bayangkan kalau ustzh di tmpat mereka,kalau ustazah bg hadiah kat org dan org tu tolak,apa perasaan anti? sedih?gembira?marah?..cuba bayangkan.." kata2 salah seorang sahabat ana..aduh..macam ana kena ketuk balik..aku pun duk sorang2 sat..memikir...muhasabah..puas mohon mintak petunjuk..YA! INI mumkin jawapan dn prtolongan dariNYA..kan dulu aku nk g kelate tu,tp disebabkn duit tak cukup aku terpaksa mengundur diri ke sana..ku pohon padaNYA untuk memudahkan urusn ku ke sna..smg ku ada jodoh nk p..Inilah JAWAPAN nya..ALLAH bg pertolongan untuk ku dan shabat2 sewaktu dgn ku melalui dgn pertolongan dari shabat2 perjuangn lain..YA ALLAH, Alhamdulillah...
air mata ku biarkan mengalir..menangis antara dua...bahagia dpt shabat2 yg baik..mereka adalh adik beradik mu di dunia dn akhirat wlaupun antra kami tak ada pertalian darah,tapi cukuplah ada pertalian persaudaraan seislam antara kami..(^___^)
jom! g kelate....petang khamis tu kami bertolak...kami disuruh beli tiket ke putra..kata nya tak payah risau pasal tket bas ..tak pa,diaorang urus..tapi sebernanya ku sangat2 rasa bersalah dan segan...rasa aku ni sahabat yg menyusahkan ja...namun apakah daya...ku harus berfkir matang dan positif..mereka niat baik,ingin memolong shabat2 mereka dlm kesusahn.Mana la nak tau,nanti2 hari lain mereka pulak susah..so,aku dn kawan2 yg lain la pulak tolong diaorang..betoi tak??itulah gunanya sahabat..(^^^___^^)
cerita lawak dlm ktm...SEBernanya ku da beli nsi kampung dgn smabl belacn untuk di buat buka posa...duk dlm ktm manalah nk dgr azan..sementra nk tunggu waktu berbuka dlm ktm tu aku baca la buku ckit..nk hilangkn kebosanan dlm ktm...dok2 baca mcm mengantuk ja..nk terlena...tak sedar bila terlelap..tengak2 jam dah pukul 7.15pm...Ya ALLAH,dAH azn ni..cepat2 ku minum air sbg syarat buka posa..NK makan nsi tapi malu rasa sebab org ramai dlm ktm tu..Pikir punya pikir,buar apa nk malu..mkan ja la..Aku pun makan..lapar la jugak sbrnaya..mkan la dgn kawan2...kawan di sebelah bg tau.."mira,malulah..bau belancn kuat sngt..semua org tengak kita ja.."KU SENYUM ja..biarlah..Lantak ja org nk tengak...kita tak buat dosa pun..bisalah orang..memng suka tengak.(^_^)...makan..makan..dah nk smpai kat putra..
smpai di putra kami solat magrb dn isyak....lepas tu bergerak la ke stesen bas Putra..menunggu dn mencari shabat "senior" kami...TAk nampak pun btg hdung dia..manalah dia...lama la jugak kami berdiri..macam sesi latihan kwat ja berdiri..lenguh pun ada..tapi tak marah pun kat dia..sbar2..dia bnyak tolong kami..lagipun seronok ja..kami pun tunggu lagi,sambil2 tu kami melihat dan memerhati manusia2 kat sna..macam kelagat..seronok tegak..=)
semua perancangan kita,ALLAH  la yg Paling LAYAK MEnentukn..Kami tak jd naek bas malm tu..kena p esok pagi...
so,malam ni nk tdoq mana?ni nk p mana pulak?mcm la soalan kuaq...
kami di beri arahan..ikut ja la..org asing kat bumi KL..MANA LA thu sgt jalan2 kat sna...ikut sja arahn bOS..=)...malam tu kami tdor kat tmpat yg selesa..hotel taha..ALHAMDULILLAH.Tapi rasa segan sngat2..malu pun ada jugak..tapi nk buat lagu mana.."..''
esok pagi nya kami pun bertolak la p putra lgi..untuk memeruskan perjalnn ke kelate...naek bas sani..selesa bas tu,mcm ada kmudahan..sebernanya kami ni tak sempat makan pun untuk als perut..yg aku ni dah la ada gastrik..buat tak mkn..hmm memang kena la serang..Hanya ALLAH Yang tau..betapa ku menahan rasa skit ni...pening mcm ku rasakn berputar2 diri ni.. muntah la..angin la..semus dantang serang.. ku  hanya mampu menangis menahan kesakitan..nk minta tolong,ku tak nk dah sushkn mereka shabat2 ku..biarlah ku sndiri..namun apakah daya..ku terpaksa jua meminta tolong dari mereka...selepas mkn2 dn telah penadol,alhamdulillah..ok dh rasa...tapi loya msh lagi..pening duk dlm bas..tidoq ja la untuk mengelak dari kepeningan tu.Jauh jugaj perjalan kami..lamanya duk dlm bas...kebas dah aku ni..lenguh2 tahap ekstrem..akhirnya kami smpai kota bharu jam 6 lebih la jugak..

kat sna aku rasa mcm semua pandang kami asing ja..macam tau ja yg kami ni bukan rakyat kelate...aku ni tak bisa kecek kelate..so,tutup mulut ja la..minta sahabt yg reti tolong ckap.^_^"
macam2 kenagan kami lalui bersma sepanjang musafir ke sana..ada gelak..ada sedih..ada la semuanya...tersimpan dlm bingkai khdpn ini..(^..^)..terima kasih sahabat-sahabat ku..ana sayang antum dan antunna kerna ALLAH..insyaALLAH..
SEMOGA kita sentiasa menjadi shabat untuk dunia dan akhirat..
bawala hati ana bersma kalian..walaupun kita jauh..tapi kita sentiasa dekat di hati..kuduskan doa bersma..smg ukhuwah terbina sentiasa mekar dn utuh..
duhai sahabat,ku nukilkan sayang dan kasihku buat kalian..
ingatlah,ana sahabt kalian,dn kalian sahabt ana,
kita sma2 senang dan susah..
kita berdiri dn jatuh dlm perjuangn bersma..kita mumkin berbeza, tapi kita sma2 membina diri..
tarbiyyah kita lalui..mehnah dn ujian kita lalui..
semuanya mnjd bingkai memori terindah..(^__^)

5 comments:

  1. KALU BERANI, DATANG LA LAGI!
    NANTI NAK BALIK, NAIK BAS SORANG2..YA HA!

    ReplyDelete
  2. sapa naek bus sorang2? hamba ada teman2 di sisi...BERANI!..KAMU la yg penaKUT..=P

    ReplyDelete
  3. Alhamdulillah... Allah memberi peluang kpd kita untuk ke sana.. walaupun sblm ni dah biasa ke sana, namun kali ni agak berlainan krn adanya sahabat di sisi..=)

    ReplyDelete
  4. cakap besar??astagfirullah...syukran..
    kata2 perangsang diri untuk kuat..
    sapalah saya nk ckp besaq ni..sya adalah saya..hmba ALLAH dunia dan akhirat..

    ReplyDelete

hamba ALLAH..

My photo
alor setar kedah, islam, Malaysia
i love ALLAH,Rasulullah..i love Islam n i love my family n all myfriends...