"Untuk melawati badai, kita harus terus berjalan bukan berhenti. Dan untuk terus berjalan ada dua hal yang terus kita bawa, iaitu KEYAKINAN & CINTA"

Epilog Seorang Hamba. Kehidupan ini memerlukan pengorbanan, waluapun pahit tetapi manisnya akan muncul di hadapan dan abadi di syurga.

Berbicara soal hati, hati memang sukar ditafsiri dan di jangka. Makanya, selalulah berbicara dengan hati bersama Pencipta, ALLAH SWT.


Wednesday, November 16, 2011

kisaH QABIL dan HABIL...

pada SUatu ketika, Hawa melahirkan sepasang anak kembar,seorang lelaki dn seorang perempuan...
putera di namakan dengan Qabil manaKALa puteri yg berwajah cantik jelita bernama Iqlima.kemudian pada tahun berikutnya, lahir lgi sepasang ank kembar..putera kedua bernama Habil,adindanya bernama Labuda.


Adam 'Alaihissalam bersikap adil kpd semua anak2 nya..dia tak pernah memilih kasih.Segala perintah ALLAH,nabi Adam laksanakan tanpa bantahan..begitula MULIA nya akhlak nabi Adam.SUBHANALLAH. Ank perempuan didik dgn baik sebagaimana yg diperintahkan..PUteri2 Nabi ADAM rajin menolong Ibunda mereka,Hawa.


Qabil menjadi petani, yg senang dengan hidup dengan bercucuk tanam dn Habil pula menternak haiwan.Mereka menjadi anak2 yg baik.
ALLAH memberi petunjuj kpd Adam  untuk mengahwini putera dan puterinya.Dalam syariat yg di tetapkan ALLAH ketika itu,Qabil di kahwinkn dgn Labuda dan Habil mengawini kembar Qabil,Iqlima..


SYAITAN Sering kali dengki dgn manusia...Qabil terpedaya dgn hasutan iblis untuk menolak arahan ALLAH.Qabil tak mahu berkahwin dgn Labuda.Alasanya, Labuda tidak secantik Iqlima,saudara Kembarnya sendiri...Qabil tetap dgn pendiriannya untuk berkahwin dgn Iqlima.


namun,seorang bapa yg arif,pandai lagi bijaksana dlm mengatasi dn menyelesaikan masalah ini.Adam 'alaihissalam menasihati Qabil untuk menuruti syariat Yg ditetapkan ALLAH.Tapi,hasutan iblis sudahkuat dlm diri Qabil.Qabil dengan keras kepala tetap ingkar dengan keputusan itu..


Seorang hamba tak bisa lari dari Tuannya.Sebagai hamba ALLAH,kita sbg manusia akn memohon pertolongan dn petunjuk dr ALLAH Subhanahuwa ta'ala.Adam memohon kepada ALLAH,lalu ALLAH Memerintahkan kpd kedua ank putera Adam supaya mempersembahkn korban.
Qabil dan Habil mempersembahkn KOrban mereka masing2 yg di saksikan seluruh keluarga.


DI dalam surah al-Ma'idah,ayat 27, ALLAH berfirman yg bermaksud : "ceritakanlah kpd mereka kisah kedua-dua putera Adam (Habil & Qabil) menurut yg sebernanya,ketika keduanya  mempersembahkan korban, maka diterima dari salah seorang dari mreka berdua iaitu Habil. dan tidak diterima daripada yg lain iaitu Qabil. Ia berkata (Qabil), 'aku pasti membunuhmu (Habil)!". Berkata Habil, "Sesungguhnya Allah hanya menerima korban dari orang2 bertaqwa."


~jom tambahkan ilmu sirah kita!~
terima kasih sudi membaca...^___^

No comments:

Post a Comment

hamba ALLAH..

My photo
alor setar kedah, islam, Malaysia
Kehidupan ini adalah satu perjalanan yang penuh misteri dan hikmah. Berjalanlah dengan hati yang sentiasa lapang dan positif. Syukur selalu, hidup gembira.