"Untuk melawati badai, kita harus terus berjalan bukan berhenti. Dan untuk terus berjalan ada dua hal yang terus kita bawa, iaitu KEYAKINAN & CINTA"

Epilog Seorang Hamba. Kehidupan ini memerlukan pengorbanan, waluapun pahit tetapi manisnya akan muncul di hadapan dan abadi di syurga.

Berbicara soal hati, hati memang sukar ditafsiri dan di jangka. Makanya, selalulah berbicara dengan hati bersama Pencipta, ALLAH SWT.


Monday, September 26, 2011

diari SI Dia..

بسم الله الرحمن الرحيم

DIARI SI DIA..
 
dalam rasa sayu kesedihan itu..dia mencari ketenagan. Hendak di ukur ketenagan itu,namun tiada pengukur yg tepat..Pembaris tak sesuai,apatah lagi dengan menggunakn pita pengukur.
Sohih lah..tak terjumpai pengukur ketenagn yg di cari si dia..

Hari-hari seperti biasa dia meneruskan khpdn sbg manusia am nya..sbg hamba ALLAH secra realiti yg zahirnya..secara khususnya dia adalah anak kepada ibu bapanya,kakak @ adik kpd adik beradik nya dan dia juga adalah pelajar. Namun secara  am  dan khusus dia mnjd semua dlam 1 watak perwatakn diri nya..dia menjadi segalanya..Dia lah anak,dialah pelajar,dia lah shabat dan dia adalh ketua @ pun ahli..bak kata lain..dia daei dan dia juga mad'u..dia ni semua la kira..full stop cerita..pening banyak-banyak sangat.

Dia mendpt taklifat yg besar..Sebagai hamba ALLAH, semua manusia pasti mempunyai taklifat dan tanggungjawab kepada Pencipta kita, ALLAH SWT. tak ada siapa yg dikecualikan..wlaupun di mana kita berada,tak kira siapa kah kita dan asal usul kita, kita semua sama ja la..INSAN! hamba ALLAH! 

Janji kita kpd ALLAH TELAH di rekodkan..Malaikat di kanan dan kiri selalu mencatat dan mencatit segala perlakuan kita..so, we can not lie and dusta..ALLAH can see an know what we do.Even you are in DARK place or in any place..BECAUSE, HE create allthings..we just  a small creation..have many things and creation ALLAH create.

Bila malam menjelma, diari qalbi hayah terbuka.Si tuanya membuka kerana ingin mencoretkan kata,menulis sebaris luahan rasa,mendeklamasi serangkap sajak dan mengimbas cerita dulu untuk renungan.Sebatang pen menjadi asas wajib bersama diari qalbi hayah. Air mata saling tumpah membasahi helaian demi helaian itu...segalanya di coretkan di situ..tak dapat lagi hati kecil menanggungnya lagi..terlalu berat dan sakit sekali menahan dan menyimpan nya.Andai dapat di cerminkan, pasti penuh dengan ubat-ubat dalam merawat hati itu.

Bila 1/3 menjelma, sejadah terbentang luas di lantai tanpa karpet mahupun tikar terbentang.SEJUK nya simen itu di rasai..Dalam sujud-sujud itu terasa berat nya di bahu ini dan di atas kepala ini..dalam sujud itu jua keserahan segala rasa itu dihamparkan ..Masalah di kongsi bersama tuhan yang Esa,RABBUL IZZATI sedia mendegar..TANGISAN demi tangisan di suarakan..berkongsi segala rasa dan maslah,bermunajat penuh kehambaan,memohon kepadaNYA dgn penuh HARAPAn..
MANUSIA mana tak lakukan dosa dan kesalahan?manusia mana yg maksum selain PARA NABI DAN RASUL?

titisAn AIR mata tak mampu mnjadi penawar kelukaan hati
tak mampu menebus dosa dan noda itu..
di kehiningan malam,dia menitiskan air mata akn keinsafan diri..bermuhasabh diri..
ya ALLAH,kami sujud pada kudrat MU..
kami serah segalanya KEpada MU..Hnyalah kepada MU kami memohon lagi mengharapkan..

dIari qalbi berbICARa.."YA ALLAH, setiap air mata ini mengalir akan kenodaan diri dan dosa-dosa ini..ALLAH, aku lemah dan tak terdaya dalam ujian dan cabaran ini..aku tak mampu melakukan sebaik nya tanggungjwb ini..Tolong ku YA ALLAH..KUATkan lah KU..BIMBINGLAH daku..jangan ENGKAU tnggalkan ku ya ALLAH..AKU sungguh tak terdaya..lemah rasanya..tiada kata2 yg mampu menggambarkan rasa ini."
"tak terbilang titisan air mata ini membasahi wajah dalam sujud pada MU..namun, apakah bangdingnya dgn segala rezeki dan kurnian Dari MU..SEmuanya tak MAMpu dibilang akan segala ni'mat MU buat diri ini yg terlalu luas dan besar.."ALHAMDULILLAH dan hanya segala puji pujian untuk MU, ALLAH."
di dalam sinar cahaya MU,ku  harapakn hidayah dan petunjuk untuk diri..
di dalam sinaran purnama ku pohon keampunan..moga terlerailah segala-gala dosa ku..
semoga ku mnjd hamba MU yg bersyukur..
TUHAN, terasa diri ini sangat kerdil laGi hina..
ku Harapkan pintu taubat MU terbuka luas untuk ku..dan terimalah taubat ku..semoga segala kelalaian diri dan kealpaan diri ini di ampuni..
DIRI ini sangat memerlukan diri MU, YA ALLAH..
aGAr diri ini sentiasa dalam bimbingan dan jalan yg betul dan diredai MU,ya Rabb..
KU lemah DLM UJIan ini..ku gagal dlm melaksnakn amanah ku..ampunilah dosa-dosaku..semoga KU Menjd HAMBA yg diredai dan di kasihi Oleh MU,ya ALLAH..
terangilah hati ini dgn hidayah dan nur MU..
terimalah doa ku,terimalah taubat ini..
rahmati lah kami semua dalam maghrifah MU ya RABB..

DIARI qalbu HAYAH tertutup ditiup angin MALAM ..penuh kesayuan rasa..memikir akn segala apa yg berlaku..bermuhasabh diri yg mncr ketenagn hakiki..menaikkn iman yg turun naik nya..mencr suntikan semangat baru dalam perjuangn ini..
............................tiada noktah dikatakan,semuanya perlu dilayari dn di teruskan........

No comments:

Post a Comment

hamba ALLAH..

My photo
alor setar kedah, islam, Malaysia
i love ALLAH,Rasulullah..i love Islam n i love my family n all myfriends...