"Untuk melawati badai, kita harus terus berjalan bukan berhenti. Dan untuk terus berjalan ada dua hal yang terus kita bawa, iaitu KEYAKINAN & CINTA"

Epilog Seorang Hamba. Kehidupan ini memerlukan pengorbanan, waluapun pahit tetapi manisnya akan muncul di hadapan dan abadi di syurga.

Berbicara soal hati, hati memang sukar ditafsiri dan di jangka. Makanya, selalulah berbicara dengan hati bersama Pencipta, ALLAH SWT.


Monday, December 3, 2012

~sembang secawan kopi~ mengislahkan ekonomi diri...



بسم الله الرحمن الرحيم...
Assalamualaikum sahabat-sahabat dan teman-teman yang saya kasihi dan saya doakan semoga kita semua selalu berada dibawah rahmat dan keredaanNYA. InsyaALLAH, amin. Alhamdulillah…rasa rindu pada blog, sudah lama diri ini meninggalkan blog dan penulisan. Rindu pada jari jemari yang asyik mencoretkan kisah, tazkirah dan suka duka pengalamn kehidupan diri dan sahabat-sahabat di sekeliling. Kini masanya ku update news post!
Hari ini ana nak berkongsi serba sedikit perkongsian yang ana rasa sangat penting buat kita semua…semoga sama-sama kita ambil ‘ibrah dan cuba untuk praktikal dalam kehidupan kita ini.InsayaALLAH.

Apa yang ingin ana utarakan adalah mengenai “Ekonomi Islam”. Hari ini, khususnya di bumi MALAYSIA yang dikagumi kita melihat bahawa adakah Negara kita ini sudah 100% menggunakan iqtisodiah islamiyyah (ekonomi islam) ? cukupkan dengan wujudnya penubuhan “bank-bank Islam”? cukupkan dengan dikatakan “Islamic finance”? Hari ini semua bank berpusu-pusu untuk membuat perbankan islam termasuklah bank-bank non-muslim seperti CIMB bank, maybank dan sebagainya. Dengan wujudnya “perbankan islam “ ini masyarakat khususnya rakyat Muslim merasakn kelegaan dan selamat… Namun, masih banyak lagi keraguan dan permasalahan yang perlu kita semak dan perbaiki.
Masalah riba pada hari ini jugak masih ditahap yang kritikal. Tanpa sedar dan sedar kita terlibat dalam menerima dan memberi riba. Apakah itu RIBA? Riba ialah az-ziyadah iatu tambahan @ kelebihan. Maksudnya lebihan atau penambahan wang dalam sesuatu pinjaman, jualan dan sebagainya.  Di dalam al-Quran ALLAH telah menjelaskan dan menyebutkan tentang riba. Perkataan riba ini disebut di dalam 4 surah, iaitu surah al-Baqarah, al-‘Imran, an-Nisa’, dan ar-Rum. Jelaslah bahawa ALLAH mengharamkan riba ini dalam sebarang aktiviti perniagaan ekonomi Islam.  Cuba kita menyelak buku akaun kita, dokumen perjanjian pinjaman dan transaksi wang kita. Adakah kita salah satu pelanggan  TETAP RIBA?
 Islam itu syumul.. di dalam ekonomi, ALLAH sudah menyediakn syariat dlm bab ini. Sedar ataupun tidak, kita masih kekurangan dalam sumber tenaga di dalam ekonomi Islam ini. Ramai masyarakat ISLAM ini yang berniaga, namun sedikit sahaja yang tahu dan terlibat dalam urusan pentadbiran ekonomi islam ini… Juru audit muslim, akauntan muslim, dan sebagainya..kita belum lagi mencapai kemenangan dalam menguasai ekonomi dan menegakkan ekonomi Islam ini.
Di dalam Al-Quran sendiri, banyak ayat-ayat tentang ekonomi yang berkait rapat dengan perniagaan jual beli, riba, infaq, sedekah dan sebagainya. Ini semua adalah syariat ALLAH yang perlu kita sebagai hamba NYA menuruti dan melakukannya. Jika syariat ALLAH dalam ibadah, siasah dan sebagainya dapat kita turiti, mengapa ini tidak? Sama-sama kita fikirkan kerana sesungguhnya kita adalah dikalangan ulul albab.
Aplikasikan konsep dakwah dalam berdakwah untuk ekonomi islam, iaitu mengajak orang lain kepada ekonomi islam yang kita banggakan kerana ianya dari al-Khaliq, bukan drai al-basyar (manusia). Jika para daie dan pendakwah mampu mengajak umat Islam kepada tauhid yang benar, mengapakan tidak mengajak kepada ekonomi islam yang benar.  Manusia dan ekonomi tidak dapat dipisahkan dalam kehidupan seharian kita.  Setiap minit, pasti terjadinya aktiviti jual beli dan perniagaan yang lain.. Inilah adaalah Ekonomi!

Di dalam surah As-Saff ayat ke 10 & 11, Allah berfirman yang bererti: Wahai orang-orang yang beriman! “Mahukah kamu Aku tunjukkan Sesuatu perdagangan yang dapat menyelamatkan kamu dari azab yang pedih? Iaitu kamu beriman kepada Allah & Rasul dan berjihad di jalan Allah dengan harta dan jiwamu…”
Apa guna andai kita dikayakan dengan bermillion-million harta wang ringgit di dunia ini tetapi kita menjadi kikir di akhirat kelak? Apa gunanya ada segunung harta tetapi dibelanjakan dalam lading maksiat? Apa gunanya? Harta itu adalah kurnianNYA.. Harta dan nikmat kesenangan dan kekayaan itu juga adalah ujian disebalik kenikmatan rezeki yang dianugerakan ALLAH buat kita semua.
Sama-sama kita bincangkan dan kupaskan tajuk ini bersama. Ini tugas Kita bersama, bukan hanya kita mengharapkan kepada orang-orang yang tertentu semata-mata, namun usaha dan kesedaran dari diri kita adalah penting.
WALLAHU ‘ALAM… sekian dari ku, insan yang dhaif.
_amira_

No comments:

Post a Comment

hamba ALLAH..

My photo
alor setar kedah, islam, Malaysia
Kehidupan ini adalah satu perjalanan yang penuh misteri dan hikmah. Berjalanlah dengan hati yang sentiasa lapang dan positif. Syukur selalu, hidup gembira.