"Untuk melawati badai, kita harus terus berjalan bukan berhenti. Dan untuk terus berjalan ada dua hal yang terus kita bawa, iaitu KEYAKINAN & CINTA"

Epilog Seorang Hamba. Kehidupan ini memerlukan pengorbanan, waluapun pahit tetapi manisnya akan muncul di hadapan dan abadi di syurga.

Berbicara soal hati, hati memang sukar ditafsiri dan di jangka. Makanya, selalulah berbicara dengan hati bersama Pencipta, ALLAH SWT.


Thursday, December 1, 2011

Apakah yang ku lakukn...

assalamualaikum...
hari berganti hari...waktu berganti waktu...yg hidp pasti mati..
hati itu pancaran segala perasaan..ada suka,ada duka,ada benci,ada marah.ada segalanya..SUBHANALLAH..
MUMkin itu orang katakan hati adalah raja..yang mengarahkn anggota2 badan manusia dengan iringan iman di hati dan berpaksikan akl bersumber al-Quran dan Sunnah..

saban kali kita bersuara,bercakap dan melakukn sesuatu saban itu TUHAN akn merekodkn apa jua kita lukan..MALAIKAT  sedia dan setia menjalankan amanah-amanah mereka...ya ALLAH,aku dilahirkan menjdi hambaMU, hamba yg abadi dalam menyembah dan mengesakan MU,YA RABBUL IZZATI..
hati ini sering kali dipanah bisikn Syaitan..ku tak kuat dn ku jua lemah..ada kala waktu itu ku hanya mampu menangis dan tersungkur..ada kala waktunya ku kuat dan penuh semangta,ku bakarkan semangat ku ini dengan pengorbanan ku dan jua kecintaanku buat MU,ALLAH..ku nekad,biarlah apa yg terjadi,inilah yg aku perlu lakukan...ini tugas ku..ini amanahku..ini taklifatku...aku lah yg bertanggungjawab atas semua ini...aku perlu!namun.....aku adalah sekadar insan...hamba ALLAH..tipulah aku katakan aku ni kuat dan kebal dari ujian dan cubaan...manamumkin aku bisa merendah lautan yg luas itu dengan kudrat sendiri tanpa pertolongan dari ALLAH..Dan mana mumkin aku bisa bergerak  teguh dalam perjuangn ini tanpa insan-insan lain yang ku gelar sahabat..yang mereka katakan padaku"kita adalah adik- beradik"...usah lah bersedih dan memendam rasa itu...namun....dimanakah kebenarannya itu...ya,adakalanya ikatan itu terjadi dlam diariku..namun ia hanyalah seketika..MANUSIA itu lain dan berbeza...mereka tak boleh mengatakan aku adalh mereka..dan aku juga tak mengatakan aku dan mereka itu sma..ya,aku dan mereka sama dari segi kami adalah hmaba ALLAH,Khalifah di bumi, semua fitrah antara kau dan aku sma shaja...
aku memang seorang yg pendiam..pendiam tak beerti aku tiada sesuatu yg ingin ku katakan dan luahkan..ku rasa begitu banyak ingin ku coretkan dna bicarakan..namun, cukuplah ku luahkan dan berkongsi bersama al-KHALIQ ku..APA yg ku rasa..sedih,marah.gembira dan apa jua perasaan ini ku berkongsi bersama NYA..DIA lah yang memahami akn diriku..
Namun,takala ku fikirkan dan merenung..aku manusia..aku perlukan teman..aku perlukan "bahu-bahu" mereka untuk ku pinjam seketika waktu untuk ku mengadu dna berkonsi rasa ini..berilah padaku untuk sesaat..untuk ku menangis menghilangkan duka...menangis menghiburkan rasa..menangis kegembiraan dan berkongsi kasih serta semangat yg kuat pada mu,teman...
temanku,diri mu sahabat ku dalam perjuangn ini..aku menjdi seperti ini dengan ada nya kamu...ALLAH mengikat hatimu dengan hatiku...aku curahkn kasihNYA buatku dalm hati mu..seperti juga diriku..itulah ukhuwah fillah...kita berkawan bukan kerna pangkat dan apa jua alasan...tapi kerna ITU kentuan ILAHI..DIA memperjodohkan antara kita..pertemuan yg kita tak sangkakn terjadi..ku mengenalimu kerna peribadimu..diri kalian adalah sahabat2 ku di dunia dna akhirat...
ku tak mengharapkn aku disanjungi dan diutamakan dalam kehidupan sahabat..cukuplah doa2 kalian yg mendoakn ku bersama dalam kudus ingatanmu...
tak semua orang boleh mengenali diri kita dengan sebernanya...mana mumkin dlam hubungan persahabtan ini kita tak di duga...sentiasa ada ujian mendatang...ukhuwah seperti laskar pelangi..warna warni menghiasi setiap sudut persahabatn kita bersama...ku sayang dan kasih dirimu sahabat kerna ALLAH..ku lafazkan sentiasa di bibir dan ku semaikn nya di dalan jiwa dan ingtan ini..tidak ku tahu apa yg akn terjadi akn datang...andai diri pergi dahulu dari kalian..andai diri sudah tiada nanti,inilah lafaz terindah ku untuk mu..
seoarang hmaba ALLAH dan jugak temanku acap kali berkata : "menangislah mira..jgn dipendamkan...nanti lama-lama pendam,akn termuntah jugak.."..aku selalu dinasihati dengan kata-kata ini..namun itulah aku..aku berkonsi tanpa bicara..hanya air mata ku curahkan..kerna itu bukan aku..biarlah ku bermonolog sendirian bersama ALLAH..ku yakin dengan janji-janji dan azab yang DI janjikan ALLAH untk hamba-hambaNya..
aku mencari ketenangan hati jiwa dengan al-QURAN..ku menjumpainya..gembiranya hati ku bersama" nota-nota Cinta Ilahi"..di saat ku lemah,ku membuka senashkah al-Quran kcl berwarna hijau..itulah harta ku..benar kata2 ulama..jika kita berkawan dengan kitab ALLAH, HATI DAN JIWA menjdi setenang langit biru yg terbentang luas tanpa memerlukan pertolongan tiang untuk meneguhkannya..cukuplah ALLAH yg menjd kekutan..ALLAHUAKHBAR...
ZIKIR...ku di taklifkan untuk berzikir 7 seharis sebanyak mumkin..dari di bangku sekolah hingga sekarang ianya bermain dalam kehidupan ku..ini lah tarbiyyah hidup..aku bersyukur kerna aku ditamrinkan dengan kehidupan islam yg sentiasa melatih dan mengajak diri bertaqarrub kpd ALLAH..
dengan hati yg sentiasa mengingati ALLAH..jiwa kerdil ini seringkali mudah terasa akn nasihat2 dan tazkirah sahabat2..mereka mengingatkn ku..mereka membuatkan hati ini tersentuh,,YA, ALLAH..seringkali aku diperingatkn..seringkali itu jugak aku beristighfar..adakah apa yg ku lakukan ini sudah cukup?adakah aku lakukan ini sudah menolong ISLAM,mEnolong MU?terbaik kah apa yg ku lakukan?berjuta soalan aku tujukan kepada diri...aku merasakn diri ni masih tidak cukup baik dn sempurna..aku menagih simpati buat teman2 seperjuangn untk ku ikuti langkah2 meraka yg hebat dimataku..aku cuba menhidupkan langkah pejuang2 dahulu dalam diri..biarlah aku melangkah dengan langkahan kecil..kerna ku takut aku akn tersungkur dan tak mampu..aku takut akn segalanya..biarlah kcil dan sedikit..ku dambakan istiqamah di dlamnya..aku mengharapakan keredaan ALLAH...aku TAkut andai semua ini hanya menjdi kosong tanpa makna..YA,ALLAH..
ya ALLAH, ampunkan segala dosa2 ku dan kesalahan ku..dalam ku sibuk dlam perjuangn ini kadang2 ku terlepas  pandang akn sesuatu..banyak benda ku tak terlaksana..adakah yang ku laksanakn itu mampu menjdi bukti dan menjadi kebanggaan ISLAM..adakAh Ku mampu meraih keredaan MU dalam apa jua ku lakukn...KU ingin menjadi hamba yg mukmin..ALLAH adalh matlamt ku..ku mengharapkn apa2 selain keredaan dan kerahmatn dari ILAHI..ku dambakn keampunan dari ILAHI..ku dambakn cinta al-KHALIQ dalm kehidupan ini..bagiku cukuplah ALLAH  SENtiasa meredaiku..

ALLAH berfirman:

Katakanlah (wahai Muhammad): "Tidak sekali-kali akan menimpa kami sesuatupun melainkan apa yang telah ditetapkan Allah bagi kami. Dialah Pelindung yang menyelamatkan kami, dan (dengan kepercayaan itu) maka kepada Allah jualah hendaknya orang-orang yang beriman bertawakkal".

DuHAI hati, bersabarlah...sabar itu kunci buat hati itu..kuatkan tawakal pada NYA..
TOday not same with yesterday...jgn ulang sejarah..ciptakn cerita baru hari ini..
ukirakn senyuman paling bahagia dan terindah...ALLAH sentiasa menyayangi kamu..
~nice our life with ALLAH IN our heart..~
(^_^)



No comments:

Post a Comment

hamba ALLAH..

My photo
alor setar kedah, islam, Malaysia
Kehidupan ini adalah satu perjalanan yang penuh misteri dan hikmah. Berjalanlah dengan hati yang sentiasa lapang dan positif. Syukur selalu, hidup gembira.