"Untuk melawati badai, kita harus terus berjalan bukan berhenti. Dan untuk terus berjalan ada dua hal yang terus kita bawa, iaitu KEYAKINAN & CINTA"

Epilog Seorang Hamba. Kehidupan ini memerlukan pengorbanan, waluapun pahit tetapi manisnya akan muncul di hadapan dan abadi di syurga.

Berbicara soal hati, hati memang sukar ditafsiri dan di jangka. Makanya, selalulah berbicara dengan hati bersama Pencipta, ALLAH SWT.


Monday, February 27, 2012

RENcah Rasa...

            or

Manusia diberikan HATI dan AKAL FIKIRAN...
manusia itu beremosi...ada suka gembira, ada sedih gembira dan sedih kedukaan, ada resah gelisah, ada ketakutan, ada geram dan benci, ada stress  dan tertekan...DAN banyak-banyak lagi..

kalau awak manusia,awak tahu apa yg awak rasa...kita rasa dan kita sedar apa yg kita rasa..^___^


ini cerita,bukan gosip...
ini cebisan coretan potret rasa insan...bukan luahan untuk dikasihi dan dikomen
apatah lagi untuk di buat ketupat basi oleh kalian yang bernama manusia...
Sanggup ka nak makan daging manusia sendiri??? kalau hobi tu suka mengumpat dan ratah daging manusia,sila la nak mengumpat...


mengisi masa yg ada kekosongan sikit ni untuk memotivasikan diri dan membarakan semangat...
merawat hati dan mengurangkan rasa jiwa ini...
biarlah apa nk dikatakn orang lain..ini HAK personal,SO...tulis la apa nk tulis...Biarlah memberi manfaat bukan kesesatn pada yg lain..


APA YG SAYA RASA SEKARANG??? jUJURnya,saya rasa agak "stress" dan dalam masa yg sama saya rasa gembira...ANDA?


tak dapat tipu la..kadang-kadang tu ada jugak rasa geram dan tertekan dalam diri.mumkin dalam fatrah sekarang dan keadaan sekarang dan orang-orang sekeliling sekarang banyak mempengaruhi diri dan menjadikan ku sebegini rupanya...bila sakit,orang tak faham dan menambahkan rasa sakit itu...ADUH! al-fahmu bainal insan tak da ka??? di manakah ta'aruf dan tafahum? ALLAH...


Bohong la kalau kata saya KATA, saya tak pernah sedih dan tension.di riak wajah dan dibibir dilafazkn : "I'M ALWAYS HAPPY AND COOL..." (ayat penenang ja ni)..tapi betul-betulnya dalam diri yang satu lagi penuh dengan rasa dan masalah...Hanya ALLAH Yang Maha Mengetahui...ALLAHUAKHBAR.


saya rasa gembira apabila segala masalah saya, saya luahkan dan buangkan...Allah Maha Mendengar, so hanya pada NYA  la yg layak kita memohon agar segala dipermudahkan.SUBHANALLAH. 
LA ILAHA ILLALLAH... 
Allah lah yg akn memberi kemudahan selps segala kesushn ini...memberi kelapangn selepas kesempitn ini..


Gembira kn hati...senyumlah sepuas nya UNTUK menggembirakn hati yg di zon "kritikal"...
sesungguhnya dengan mengingtai ALLAH, hati mampu menjadi tenang dan damai...
segala yg diterima itu datang dari NYA, Tak kira la ujian,musibah, kesenangan dan sebagainya.ALLAH memberi untuk kita lalui dengan CARA yang betul dan menggunakan iman di jiwa dan hati,bukan selesaikan dan laluinya dengan emosi dan nafsu nafsi kita saja.


SABAR tu indah..sabar tu kunci untuk berjaya dan mengawal diri dari segalanya..Bila nak marah, ingat Sabar.Bila Sabar,jiwa tenang...tak ada nk marah-marah,tak ada nak rasa sedih-seduh nak tak ada nak fikir bukan-bukan.


 ALLAH ajar kita sabar..bersabar dalam semua benda.Betapa kuatnya ikatan sabar dan iman....



Sabar itu mempunyai 4 wajah:
1.sabar ats sgla fardu yakni ats penanggunan masyaqqahnya hinnga tertunai dgn sempurna.(sbr ats fardu ain)
2.sabar ats bala' yakni ats kesedihn,pedih panasnya hingga tak da marahnya.(sbr pd musibah)
3.sbr ats menyakiti hati manusia sekira-kiranya ditingglkn akn dia ats kelakuan yg elok,mka tiada dia mengira-ngirakn bg mereka itu sekali-kali (sbr ats menyakiti manusia mahabbah)
4.sbr atas kepapaan/kemiskinann dan kesempitan pda hidupnya (sbar pada kekurangn dan fakir)

TENGAK, Semua nya memerlukan sabar..,kesabaran yg kuat diperlukan dalam melayari bahtera di dunia ini. So, SABARLAH duhai diri...

kita menAngis dan mengadu pada Tuhan...
SUBHANALLAH! ALLAH Maha Mengetahui...
ALLAH jwb segala persoaln dan doa kita...
ALHAMDULILLAH..."BE strong from the inside..."
ALLAH sentiasa Ada dan Mendengar segalanya..

kerungsingan dan kegelisahan di hati kadang2 membuatkan diri hampir berputus asa,namun iman di hati MEnangkasnya...usah berputus asa dan usah bersedih.ALLAH maha mengetahui dan apa yg terjadi ada hikmahnya...REDA pada apa ada dan sabar bg apa yg tiada...BERSYUKUR dan BERSEDERHANA dalm hidup di dunia.Insya-ALLAH.^___^
 
jangan sesekali kau merasa putus asa kerna ALLAH telah mempersiapkn di sebalik itu kebaikan yg banyak bagimu..apa yg menurutmu menhyusahkn boleh jd mmbwa kebahagian akhirnya..seperti mendung d langit yg awlnya berkecamuk dn petir yg menakutkan,ttp akhirnya adalh butiran2 hujan yg mmbwa penghidupn rahmat dari ALLAH…
ya ALLAH...semoga coretan ini mampu menguatkan hati ku...bermonolog dengan diri sendri melalui external way through myblog.
~ku kuat kerna ku yakin ALLAH bersama Ku...~

3 comments:

  1. Sabar ye kak... ida juga akan selalu menyokong akak dari belakang.... :)

    ReplyDelete
  2. thanks my dear...sokong dari depan jugak..hehe;)

    ReplyDelete
  3. depan ke belakang ida ada jugak... hehe.. sorry ye...blog ida, ida dah remove... ;p

    ReplyDelete

hamba ALLAH..

My photo
alor setar kedah, islam, Malaysia
Kehidupan ini adalah satu perjalanan yang penuh misteri dan hikmah. Berjalanlah dengan hati yang sentiasa lapang dan positif. Syukur selalu, hidup gembira.