"Untuk melawati badai, kita harus terus berjalan bukan berhenti. Dan untuk terus berjalan ada dua hal yang terus kita bawa, iaitu KEYAKINAN & CINTA"

Epilog Seorang Hamba. Kehidupan ini memerlukan pengorbanan, waluapun pahit tetapi manisnya akan muncul di hadapan dan abadi di syurga.

Berbicara soal hati, hati memang sukar ditafsiri dan di jangka. Makanya, selalulah berbicara dengan hati bersama Pencipta, ALLAH SWT.


Saturday, September 15, 2012

Lets Spread Dakwah ISlamiyyah !

بسم الله الرحمن الرحيم

ALHAMDULILLAH, syukurku pada ALLAH yg masih memberi peluang untuk ku teruskan kehidupan di bumi yg sangat indah ciptaan NYA.. Subhanallah.

teringat satu ceramah yg pernah ku lihat dlm youtube..tak ingat bila ku melihat & mendengarnya tapi "isi2 " nya masih segar ku ingat...ada seorang ustaz (mualaf) dia menceritakan tentang sejarahnya dan kisahnya dalam memeluk Islam. Kisah nya sangat best dan ada jgak sedih..tapi saya bukn nk cerita yg sedih-sedih tu tapi nk habaq mai 1 isi yg sngat terkesan dan terkena buat diri ku yg dhaif ini..
kita ni sepatutnya sebagai seorang Muslim yg sejati yg keluar dari perut mak secara Islam dan dilahirkn secara Seorang Muslim seharusnya kena lebih-lebih bersyukur dan hargainya..namun, hari ini dengan era teknologi yg semakin menghayutkan pemuda pemudi, masih adakah lagi antara kita menghargai nilai nikmat iman dan Islam yg ALLAH kUrniakan?
 
Astagfirullah...Ya ALLAH, ampunkan dosa2 kami...

seorang rakyat malaysia yg berbangsa india mencari erti kehidupan yg seberna dan akhirnya menjumpai ISLAM sbgai addin dan kini menjadi seorng ustaz yg ku kira soleh dan lebih baik dari diriku yg kerdil ni..dengan perasaan yg bersungguh mencari kepastian dan diseliputi dgn hidayah dariNYA, Ustaz tu tak pernah berputus asa dalm berusha memahami dan belajar ISLAM...

Lebih kurang mkna dlm 1 ungkapan darinya, ustaz tu kata..."selama dia bekerja dan berkawan dgn kwan2 yg beragama ISLAM ni,especially Org Melayu agak kurang untuk mengajar dan berdakwah tentang Islam Kpada mereka..."  hnya berkawan dan merealisasikan konsep 1Malaysia yg pelbagai kaum...
pernah juga ku tanya pada diri, sepanjang ku hidup ni rasanya agak kurang ku menceritakn dan menyampaikn risalah Islam buat mereka yg non-Muslim...MUMkin ku kurang bergaul dgn golongan mereka..boleh kira dgn jari ja, kwan2 ku yg non-muslim..

hmm...so, kini aku kena ubah pemikiran dan gaya ku (cara komunikasi dan dkwah)...tak slah dlm berdakwah dan saling mengingati sesama muslim..tapi yg non-MUSLIM ni sapa pulak yg nk berdakwah? siapa lagi kalau bukan anda, saya dan kita semua?

DAKWAH.. 
apa itu dakwah? dakwah beerti menyeru, memanggil dan mengajak manusia-manusia kejalan ALLAH yang lurus yakni menhgajak kpd kebaikan dan meningglkn keburukn/kejahatan.Bahasa mudahnya amar makruf nahi mungkar..dakwah juga adalh usaha seruan ke arah beriman padaNYA & apa yg dismpaikan oleh Rasul-rasul NYA.

menjadi fardu ain buat seorang Muslim dlm berdakwah mengikut tahap kemampuan masing2...jgn bagi alasan kata saya bukan seorang "Ustaz/ustazah", so tak perlu berdakwah..Lapuk la ayat ni,PERLU ka nk jadi seorang USTAZ & USTAZAH yg mendpt ijazah dan sijl kelayakan yg bertauliah  untk spread dakwah?...susah la kalau macm ni..ISLAM tu mudah, tapi manusia yg membuatkan ianya mnjdi sukar dan susah....

ya,dlm nk berdakwah kita perlu ada ilmu pengetahuan dan thu tentang ISLAM...mumkn kita tak tahu semua,at least kita try dn truskn belajar dan belajar serta mengajar.Sampai bila nk jadi pelajar yg belajar sja? dan sampai bila nk jdi pengajar yg mengajar tanpa ada kemahuan ingin bejalar d smping mengajar? kan bagus 2 in 1..

sebab tu wajib bgi kita menuntut ilmu...cari dan tadah lah ilmu sebanyak mana yg mungkin...budayakan amaln cintakan dan hauskn ilmu.Semakin bnyk kita belajar, semakin kita thu kekurangn diri dan rasa rendah diri..rupa-rupanya bnyak lagi bnda kita tak tahu. Jangan jdi sombong dn riyak apabila belajar tinggi-tinggi...ilmu bukan untuk dipertandingkn dan dimegahkn,tapi untuk dikongsi dan diamalkn..tak tahu kita bertanya dan belajar..carilah murabbi @ guru yg murshid yakni yg 'alim dlm bidang nya.Kalau ngaji dan belajar sendiri secara sorang-sorang alamknya guru kita adalah syaitan...

Maksud Firman ALLAH dlm surah AL-Imran ayat 104 yg bererti "Dan hendaklah ada antra kamu segolongan umat yg menyeru kpd kebaikan (mengembangkn Islam),menyuruh kpd makruf & mencegah dari mungkar dan mereka inilah orang-orang yg beruntung(berjaya)"

Kalaulah kita boleh nampak betapa besarnya dn tinggi nya nilai pahala yg ALLAH berikan kpd kita dan orang2 yg menolong AgamaNYA, pasti kita semua berlumba-lumba dlam mencari pahala...dan macam tu jugaklah dgn dosa.Kalaulah lah dosa2 kita tu berbau,pasti ramai yg akn menjauhkn diri dari kebusukan itu...
 Dakwah tak semestinya dengan kata2 dengan memberi ucapan, ceramah dn forum semata-mata..tapi skop dakwah itu sngat luas..ISLAM itu fleksibel dan sesuai untuk sepanjang msa,tempat dan bersifat 'alamiyyah.

berdakwahlah dengan kebijaksanaan anda dan mengikut waqi' yakni mengikut keadaan sesuatu tmpat dan keadaan sekeliling masyarakat..jgn terlalu syadia iaitu terlalu keras dan memaksa dn jgn pula terlalu "lembut" sehingga menghalalkan yg haram.

berdakwah dengan berhikmah dan kebijaksanaan..guna la apa sja kecanggihan it yg ada.Dakwah secara lisan, secara akhlak.scra penulisn,nyanyian,perlakonan dan sebagainya..Tapi, PASTIKAN apa pun bentuk dakwah kita tu tak dicampur adukn dgn perkra yg hak dan batil... belajar dan membuat 1 inovasi dlm menyebarkan dakwah islamiyyah secara meluas ke serata dunia dgn cara yg disyariatkn ISLAM, bukan dgn  cara KITA yg dirasakn betul mengikut nafsu diri semata-mata...

MINTAlah petunjuk dari ALLAH, Semoga segalan amaln kita dan usaha kita diredai dan dipandang NYA..berhajat lah pada ALLAH..tnya pada para 'alim dan ulama..Usah MEMANDAI dan mereka cipta cara sendiri yg menghalalkn sesuatu demi keuntungan diri.

Dakwah  dengan ikhlas dn penuh kasih syang..bukan dgn kebencian...walaupun susah dn pahit, tapi nimat selepas itu sgt manis menanti anda di syurga..Insya ALLAH.^__^

jom kita sma2 menyampaikan dakwah dan meneruskan perjuangan para Rasul...ketabahan dan kesabran menjadi kekuatn utus terus berdiri dlm menegakkn KEbenaran ISLAM..

uSAh MALu menjadi MUSLIM..BE proud as A Muslim..tunjukn contoh yg terbaik dan serulah diri dan mereka ke jalan yg lurus.

AKhir kalam dari diriku, maaf dipinta andai coretan ini da tersalah dan terkasar bhasa..spread ISLAM to all mankind..Kembalikan sejarah ISLAM yg gemilang itu...




No comments:

Post a Comment

hamba ALLAH..

My photo
alor setar kedah, islam, Malaysia
i love ALLAH,Rasulullah..i love Islam n i love my family n all myfriends...