"Untuk melawati badai, kita harus terus berjalan bukan berhenti. Dan untuk terus berjalan ada dua hal yang terus kita bawa, iaitu KEYAKINAN & CINTA"

Epilog Seorang Hamba. Kehidupan ini memerlukan pengorbanan, waluapun pahit tetapi manisnya akan muncul di hadapan dan abadi di syurga.

Berbicara soal hati, hati memang sukar ditafsiri dan di jangka. Makanya, selalulah berbicara dengan hati bersama Pencipta, ALLAH SWT.


Friday, April 8, 2011

BIla orang pakat dok tengak kesalahan org ja....

Ya ALLAH...sblm ku mencoretkan tlsn ku ini..ampunilah aku..ssungguhnya apa yg ku crtkn adalh untuk peringatan dr sndr yg lemah lg kerdil...dan juga untuk sahabat2 semua yg dsayangi...smg kita dapat mengambl iktbr dr coretan ini...
Eemm...kita ni mudah mlht keburukn org lain kn???n teramat susah nak mlht keslhn dr kita sndr yg kdg2 lbh bnyk dr orang lain...so..takala kita mlht keburukn n kslhn org lain,kita kena la kaitknnya dgn dr kita jugak..sbg penginsafn dr..muhasabah dr katakan..=)
MIsal:kita duk kat masjid,tba2..dtg seorg pemuda  n dia pun p la smbahyg...pas tu mula kita ni..dok usha2 dia...kita tengak dia tu solat mcm x berapa nk khusyuk n tak brapa kena...goyang sana..gyang cn..garu situ,garu sana..n bla..bla...lalu...,,mulalah hati kita pun berkata2..."apa la org ni,smbhyg tak khusyuk la..."(jhtnya la...hasutn dr syaitan ni..)..tp,pd msa yg sama kita ni terlupa yg sbrnya kita sndr jgak tak brapa khusyuk dlm smbhyg...
kdg2..dlm solat kita teringat bnda lain..dok pk tamrin..pk progrm tu la..pk mana duit hlg la..mcm2 la kita pk tme solat..betoi??tak pa..kita cuba la buat yg terbaik...
so..khulasah nya..time kita terpdg n mlht keburukn n kslhn org,hndaklah kita aggp itu sbgai 1 petunjuk dr Allah untuk tunjuk keslhn,kbrukn n kekurangan kita..Kita jgn la tiru n ikut pa yg dia buat salah tu..tpi kita cuba perbaiki dr kita ke arh lbh hbt,maju, n cmrlg...dAn..LG bagus, kita ni p la tegur dia yg salah tu..tgr dgn berhikmah...guna uslub yg baik dan sesuai..mugkin dia tak thu or dia tk sdr dia dah terslh or mungkn dia terlupa...
kita dpt pahala jugak...ok tak?jom LA kita cuba ya...
satu lg...asyik kita duk kata n megumpat sana sni tu, kita tkarknnya kepd bhasa n cr baru...misal nya,kan td kita  dok pertikaikn kslhn di..tp karang kita ubah..kita ckp tntg kebaikn dia..
contohnya mcm ni la..kita kata dlm hati:"bagusnya pemuda tu..dtg masjid solat kat rmh Allah...Aku ni kdg2 ja.."so..dr tu kita dpt tasji'(keberanian n semangat) untuk dr kita untuk lbh berusaha menmbahkn dan memperbaiki amaln kita....cra ni lbh bgus...kita jdkan bnda tu sbg wadah kita nk ush untuk baiki dr lbh...
apa2 pun d sekeliling kita semua ada baik n buruk..tergantungla pd dr kita sndr nk olah jdkn yg buruk tu jd positif...jgn kita guna perkataan n uslub yg berunsurkn negatif..biarlah kita berkata,berfikir n menghuraikan sesuatu dgn cr positif n optimis n kreatif...biar otak kita ni tak tension n penat..bila semua bnda kita jdkn ia negatif..alamtnya..hdp kita ni umpama hari2 mkn duri..boleh dimakn tp sgt sakit n susah d telan..tersangkut sana sini...
so..khasnya pd drku, mulalh hr2 dgn sesuatu yg baik dan positif..dan buat teman2 yg dicintai kerana Allah...MULAkn hr anda dgn kalimah yg mulia dan perkara2 yg baik lg karamah...
Waallahu 'Alam...=)

No comments:

Post a Comment

hamba ALLAH..

My photo
alor setar kedah, islam, Malaysia
i love ALLAH,Rasulullah..i love Islam n i love my family n all myfriends...