"Untuk melawati badai, kita harus terus berjalan bukan berhenti. Dan untuk terus berjalan ada dua hal yang terus kita bawa, iaitu KEYAKINAN & CINTA"

Epilog Seorang Hamba. Kehidupan ini memerlukan pengorbanan, waluapun pahit tetapi manisnya akan muncul di hadapan dan abadi di syurga.

Berbicara soal hati, hati memang sukar ditafsiri dan di jangka. Makanya, selalulah berbicara dengan hati bersama Pencipta, ALLAH SWT.


Tuesday, October 16, 2012

Cerita untuk kamu…



“Jangan mudah mengalah duhai ukhti” kata sahabat karibku, Leya. Walaupun kata-kata ini pendek tapi member suntikan yang besar buat diriku. “Never give up Humairah!, engkau kena kuat dan tabah..” monolog lagi diri ku.
Memang nak kuatkan diri itu sesuatu yang mencabar, tapi itulah yang paling “best” kerana kita telah mencabar diri sendiri untuk terus kuat dan terus berusaha untuk menang dan berjaya. Istiqomah dalam mujahadah.

Dilahirkan di Negeri jelapang padi, Kedah Darul Aman dan dibesarkan di 3 buah negeri yang berbeza. Dari Kedah ke Kuatan, dan mengembara ke Terengganu dan akhir sekali kembali ke tempat asal, yakni Kedah. Banyak pengalaman yang ku kutip dan banyak juga pengalaman manis dan pahit terpahat di sanubariku. So, hargainya dan lakarlah di kanvas biru itu!

 Di saat malam hampir melabuh, ku intai di jendela sambil merenung akan sejarah dan kenangan silam ku..  hmm..hmm.. Huamirah..Humairah.. Apa nak jadi ni.. selalu ja merenung dan termenung. Penuh berimiginasi dan fantasi..kadang kala menjadi realiti,kadang kala menjadi fantasi si anak kecil.

Aahh, itulah diriku.. Humairah yang suka melihat alam ciptaan Tuhan dan suka “berangan-angan” dikala kesunyian hari. Dari penilaian sahabat-sahabatku, mereka bilang aku ni serius orangnya, dan agak sensitive hatinya dan lembut. Kalau dah kenal lama-lama tu baru tahu. “tak kenal maka tak cinta” Serius, Humairah sangat sayang semua orang di sekelilingnya..

Haha..ku senyum kegelakan keseorangan. Ada yang betul dan ada yang salah. Memang manusia di luar boleh menilai kita  berdasarkan apa yang mereka pandang, melihat dan tahu. Tapi yang setulus betulnya mereka tak dapat menekanya. Hanya ALLAH yang Maha Mengetahui apa yg tersembunyi dan juga yang nyata bagi hambaNya.

Serius? Macam mana kita nak ukur keseriusan itu? Adakah melalui riak wajah? Atau melalui cara dia bergerak kerja? Ataupun dengan  penilaian mata kasar manusia semata-mata?
macam mana ya?  
Masing-masing ada tahap penilaian dan ada pandangan yang tersendiri. Oleh itu kita kena berlapang dada dan positif ats pandangan dan teguran yang diberi.Jangan asyik nak diri sendiri saja yang selalu menang dan betul kan. Bagi  peluang pada orang lain nak bersuara..Hak bersuara tu kan untuk semua.Ingat diri bagus sangat ka? Kadang-kadang kita tak perasan dan tak kita tak pernah nak buka mata kita dan mata hati kita untuk koreksi diri kita yang banyak kelemahan. Kadang-kadang juga kita perasan akn kesalahan kita, tapi kita sangat sukar nak mengakuinya dan  membetulkannya.Mengapa agak ye? 

Kicauan burung semakin sayup-sayup kedengaran.. Tiba-tiba kedengaran lafaz azan yang sangat merdu  “Allahu akhbar… Allahu akhbar…..”
Laa..dah subuh rupanya..tu la Humairah, termenung ja kerja. Jendela oohh jendela hatiku. Hehe.. 

……………………………………………………………………………………………………………

Semuanya ada makna yang tersirat dan tersurat di dalamnya. Pandai-pandai la diri kita memikirkan dan menilai nya. Jangan buat sesuatu tanpa kita tak tahu, hanya ikut membabi buta @ taqlid sja. Kenalah berfikir sikit… Otak kita itu adalah anugerah yang paling bernilai dan 1 nikmat dari ALLAH. Guna kan sebaik mumkin dan jangan mudah “membodohkan” diri dan akal yang diberi. Usah dok sibuk memikirkan kepandaian orang lain, kehebatan orang lain dan sebagainya. Cubalah cari masa untuk memikirkan diri sendiri… cubalah untuk membantu diri sendiri. Manusia memang begitu, lebih pentingkan dan lebih membandingkn orang luar dan orang lain dengan diri sendiri. Apa gunanya ALLAH ciptakan kita berlainan cap jari, wajah dan lain-lain lagi.. apa fungsinya? Kalau smua orang dok sibuk nak jadi macam  orang lain dan tak nak menghargai diri yang sedia ada itu. Hargai diri, hargai kehebatan dan kekuatan diri..jangan terus Nampak keburukkan dan kelemahan diri saja.. apa pun yang terkandung dalam diri kita adalah kita dan semuanya datang dengan izin dan kudrat dan iradah Tuhan.

Percaya pada diri lebih penting dari anda percayakan orang lain. Keyakinan dan kekutan diri sendiri adalah kunci utama. Perlukan keyakinan orang luar untuk membentuk diri lebih yakin? Mustahil 100% anda akn berjaya..ianya akn berlaku dan bertahan sementara..kerna anda tak ingin untuk mencuba membina keyakinan dan kekuatan diri sendiri dengan hasil anda dan dengan keyakinan anda pada al- Khalid. 

Dengar tu Humairah…hatimu sedang berkata-kata dengan dirimu. Jangan terlalu takut pada kelemahan diri, jangan pedulikan apa yang orang akn buat. Mereka nak ketawa, silakan saja. Yang pasti Humairah yang dulu boleh melakukan transfomasi diri kepada Humairah yang baru yang lebih BERSYUKUR & lebih MEMAKNAKAN hidup dengan mewarnai kanvas kehidupan dengan pena mu sendiri. 

Terasa diri terlalu hina dan kerdil di hadapan ALLAH, adalah sangat bagus.. Keinsafan diri seorang hamba yang lemah di hadapan Sang Rabb Yang Maha Melihat. Terasalah diri dengan Muraqabah.. kerna ianya 1 kenyataan dan fakta, bukan satu pemalsuan. Yakin, ALLAH sentiasa memandang kamu walaupun di mana kamu berada.
“HUMAIRAH!!!” 

Suara hati yang berada di jauh pelusuk qalbi yang menjerit meronta untuk dilepaskan ke angkasa..namun apakah daya, hanya telinga hati yang mendengar dan ALLAH lah yang sentiasa Mendengar lagi Maha Mengetahui.


“Ya Allah, aku nak jadi macam hamba-hamba MU yang soleh dan solehah itu..tapi aku…aku terasa bgaikan tidak mampu. Ku perlukan kekuatan dari MU, Ku pohon semoga kau menjauhkan aku dari apa pun bentuk maksiat yang mampu menggelamkan impian ku. Salurkan perasaan kasih, sayang dan cinta buat ku kepada hamba-hambaMU yang ENGKAU redai dan ENGKAU kasihi.”

air mata itu satu nikmat… tak semua orang mampu menitiskan air mata. Setitis air mata keinsafan yang mengalir membasahi rauk wajah itu umpama sebuah permata yang sangat mahalnya.

Gunakan emosional yang ALLAH anugerahkan pada hati naluri seoarang wanita dengan sebaiknya di jalan yang betul. Jangan kalah dengan nafsu emosional yang menjadi raja penentu keputusan. Berfikir secara waras dan professional, bukan emosional yang ter “over’’ dan tak seimbang. Keputusan itu akn memakan diri dan secara tanpa sedar telah menunjukkan kelemahan diri serta mencacatkan kehidupan.

Warnai kehidupan hidup ini dengan warna-warna yang diingini dan disukai.. Jangan terlalu regim dgn protokol alam, tanpa berpaksi teguh dengan syariat aqidah Islam.
HATI itu memuja MU
Jiwa ini mengingati MU
Segalanya Ku pasrah pada ketentuan dan kehendak MU…

Sepuas mana ku melakar lakaran itu
Tak akan sempurna tanpa Kekuasaan MU & Pertolongan dariMU

Usah bermain jauh duhai hati
Kerna diri ini risau takut ditinggalkan
Tanpa Iman di hati dan tubuh
Hidup ini bagaikan sebatang lidi yang rapuh

Ya TUHAN, jangan pesongkan hati ini
Kerna ku tak  pernah kuat
Tanpa hidayahMU &
  Tanpa redaMU…

No comments:

Post a Comment

hamba ALLAH..

My photo
alor setar kedah, islam, Malaysia
i love ALLAH,Rasulullah..i love Islam n i love my family n all myfriends...