"Untuk melawati badai, kita harus terus berjalan bukan berhenti. Dan untuk terus berjalan ada dua hal yang terus kita bawa, iaitu KEYAKINAN & CINTA"

Epilog Seorang Hamba. Kehidupan ini memerlukan pengorbanan, waluapun pahit tetapi manisnya akan muncul di hadapan dan abadi di syurga.

Berbicara soal hati, hati memang sukar ditafsiri dan di jangka. Makanya, selalulah berbicara dengan hati bersama Pencipta, ALLAH SWT.


Friday, October 12, 2012

Didiklah diri hidup dengan berekonomi




Qanaah adlh sederhana..yakni bersederhana.Merasa cukup apa yg ada, tidak terlalu meminta-minta pada yg tak ada. Sft qanaah sngt perlu diamlkn dlm hidup ini..supya kita semua selalu rasa syukur dan tdk terlalu membazir wang ringgt dan apa sja. Sentiasalah bersyukur dengan nikmat dan rezeki yg ALLAH berikan..Walaupun kadng2 kita rasa seperti tdk mencukupi,tapi BERSYUKURLAH..Allah Maha Pemberi..Dia lah Ar-Razzak..

Usaha dan doa serta tawakal padaNYA.. jangan pula malas usha tpi doanya minta macam2 bnda..slah ni.Tak mau tAK mau macam tu. BETUL kn balik cara itu.

ALLAH itu lebih MAHA MENGETAHUI. Bersedrhanalah dalm perbelanjaan di saat ekonomi yg kian merosot. Buatlah bajet dn plan kita dlm perbelanjaan harian @ bulann kita. Nanti bila sudah kering poket dan dompet, mula lah kita tertnya-tnya & terfikir-fikir kemanakah wng kita pergi dn bagaimana ia dibelanjakn... Renung kembali.. Selama kita berbelanja ni, rasa-rasanya dekat mana kita banyak habes kan wang dan harta kita? Dengan bersedekah dan infaq? Alhamdulillah.. jgn pula duit rnggt kita itu dihbeskn dengan belanja pakwe makwe, tgk wayg couple set.. BAik la kita smpn bg dekat mak ayah pergi haji @ umrah ka.. Kan lagi bagus?

Rsulullah s.a.w bersabda yg bermaksud: “ALLAH  memberikan rahmat kpd seseorg yg berusaha mencar harta dgn jalan yg halal & membelanjakannya dgn cara sederhana dan berhemat srta menabung lebihannya untuk hari susah dan keperluan.”(riwayat Ibn al-Najjar).

Bermujahadahlah melawan nafsu dan sentiasa memerhartikan khdpn org lain yg kurang bernasib baik drpa kita. Jgn melihat dan membandingkan diri kita dengan org lain yg ALLAH kurniakan kesenangan & kemewahan.

Rasulullah s.a.w bersabda yg bermaksud: “Lihatlah kpd org yg lbh rendah darpdamu & jgn melht kpd org yg lebih tinggi.Itulah tembok yg kukuh supya kamu x menghina pemberian Allah kpdmu.” (riwayat al-Bukhari)

No comments:

Post a Comment

hamba ALLAH..

My photo
alor setar kedah, islam, Malaysia
Kehidupan ini adalah satu perjalanan yang penuh misteri dan hikmah. Berjalanlah dengan hati yang sentiasa lapang dan positif. Syukur selalu, hidup gembira.